Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerge, Solveig
dc.contributor.authorBendz, Guri
dc.date.accessioned2015-10-13T07:29:02Z
dc.date.available2015-10-13T07:29:02Z
dc.date.issued2015-10-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2354182
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi sett nærmere på fenomenet Couchsurfing. Dette er et fenomen som er lite forsket på her i Norge, og som fremdeles er noe ukjent blant nordmenn fordi de rett og slett ikke egentlig vet hva nettjenesten dreier seg om. Vi ønsket å se nærmere på hva som motiverer norske vertsmedlemmer av Couchsurfing til å åpne sine hje m for fremmede. Motivasjon er et interessant emne, spesielt når det gjelder Couchsurfing. For å kunne kartlegge motivasjonsfaktorer ble informasjon innhentet fra en sentral forskningsartikkel, og tidligere pensum som tar for seg motivasjonsteori. På bakgrunn av dette ble følgende seks motivasjonsfaktorer kartlagt; sosiale behov, kulturelle behov, påvirkning, selvrealisering, belønning og samfunnsansvar. De seks dannet deretter grunnlag for vårt oppsett og formet intervjuguiden. For å innhente informasjon og data til undersøkelsen ble en kvalitativ forskningsmetode og dybdeintervjuer gjennomført, hvor åtte norske vertsmedlemmer av Couchsurfing ble intervjuet. Ut ifra arbeidet med temaet, intervjuene og litteraturgjennomgang kom vi frem til følgende problemstilling: ”Hvilke motivasjoner dominerer hos norske vertsmedlemmer av Couchsurfing når det kommer til det å stille som vert?” Vi startet med seks ulike motivasjoner, etter analysen satt vi igjen med to dominerende motivasjonsfaktorer; det kulturelle behovet og det sosiale behovet. Det er spennende å se at begge faktorene omhandler kontakt og møte med nye mennesker. Nettjenesten gir mennesker rundt om i hele verden en unik mulighet til oppfylle sine kulturelle og sosiale behov både på reisefot og i sitt eget hjem. For norske vertsmedlemmer er disse behovene avgjørende når det kommer til motivasjon til å stille som vert og åpne sine hjem for fremmede.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleCouchsurfing - Hvorfor er min sofa din sofa?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel