Hvilken effekt har produktplassering i en serie med en ufordelaktig karakter på konsumenters merkeholdninger og kjøpsintensjoner?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2356175Utgivelsesdato
2015-10-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom denne studien kartlegges forbrukers kjøpsintensjoner og merkeholdninger, og
hvordan disse påvirkes dersom det settes i samspill med en ufordelaktig karakterpersonlighet. Det ses også på hvordan kjønn og alder spiller inn, og hvilke grupper som lar seg påvirke på hvilken måte ut i henhold til graden av stimuli de utsettes for. Til vår kjennskap har det ikke tidligere blitt forsket direkte på dette temaet tidligere. Vi har gjennomført denne studien med følgene problemstilling: “Hvilken effekt har produktplassering i en serie med en ufordelaktig karakter på konsumenters merkeholdninger og kjøpsintensjoner?” I dette studiet har det kommet opp flere interessante og uforutsette aspekter, som det ikke ble tatt høyde for, til å begynne med. Vi har benyttet oss av kvantitativ metode og et ekstensivt design. Dette for å lettere kunne besvare valgt problemstilling, gjennom besvarelser fra et representativt utvalg av respondenter. Karakterpersonligheten vi fant interessant for besvarelse av problemstillingen var Walter White, fra tv-serien "Breaking Bad". Gjennom en pretest fikk vi også bekreftet at han ble sett på som en "bad guy". Dette førte til at vi også kunne bruke han som en del av vårt eksperiment. Ved dyp analysering av opparbeidet datamateriale kom det ikke frem noen signifikante funn som er nevneverdige. Vi har også gjennomført en tilleggsanalyse, der flere svært interessante funn kom frem