Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNerhagen, Mari
dc.contributor.authorMoen, Elisa Olga
dc.contributor.authorSimensen, Madeleine Desirée
dc.date.accessioned2015-10-15T08:42:47Z
dc.date.available2015-10-15T08:42:47Z
dc.date.issued2015-10-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356215
dc.description.abstractI dette studiet har vi tatt utgangspunkt i merkelojalitet og dets effekt på betalingsvillighet og preferanse for produkt ved forskjellige tidsperspektiv. Teorien som ligger til bakgrunn for undersøkelsen baserer seg på et eksperiment utført av Kelly Kiyeon Lee og Min Zhao (2014), og de forsket på hvilken effekt pris og brukervennlighet har på preferanse for produkt. Vi fjernet variabelen brukervennlighet og har lagt ved merkelojalitet som en uavhengig variabel, samt betalingsvillighet som en avhengig variabel. Videre førte dette oss til vårt forskningsspørsmål; Vil merkelojalitet og tid påvirke betalingsvillighet og produktpreferanse? Undersøkelsesmetoden er kvantitativ, og ble utført gjennom et eksperiment ved Markedshøyskolen. For å måle merkelojaliteten brukte vi de nyeste smarttelefonene til Apple og Samsung som begge er sterke merkevarer. Resultatene fra undersøkelsen viste tydelig at tidsperspektiv ikke hadde noen påvirkning på betalingsvillighet eller preferanse for produkt. Merkelojalitet alene hadde en sterk påvirkning på både betalingsvillighet og preferanse for produkt. Dette førte til fraværende interaksjon mellom tidsperspektivet og merkelojalitet, mot betalingsvillighet og preferanse for produkt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleMerkelojalitet eller tid? – En studie av faktorer som påvirker studenters kjøpsavgjørelsernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel