Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKrabseth, Jonas
dc.contributor.authorAustdal, Andreas
dc.contributor.authorGrevle, Marte
dc.date.accessioned2015-10-15T08:52:45Z
dc.date.available2015-10-15T08:52:45Z
dc.date.issued2015-10-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356220
dc.description.abstractI denne oppgaven tar vi på oss rollen som forskere og tar en nærmere titt på om positive finansielle presseoppslag knyttet til DNB kan ha negative konsekvenser på forbrukernes holdninger, og om dette igjen kan føre til et ønske om å bytte bank. Dette er en ny vinkling på et allerede nøye studert tema, nemlig at negativ presseomtale kan føre med seg positive fordeler til bedriften i medias søkelys. Vi snur dette på hodet og ender opp med vår problemstilling som er som følgende: “Kan presseoppslag om DNBs gode finansielle resultater påvirke kundens holdning i negativ forstand og til slutt føre til at de bytter bank?” Vi har tatt for oss relevant teori og litteratur for å best mulig kunne belyse denne problemstillingen. Holdningsteori, medias påvirkningskraft og kjøpsintensjon har sammen skapt den teoretiske grunnmuren som har vært vårt utgangspunkt for å bygge vår forskningsoppgaven. Som oppgavens bærebjelke står vårt valg av metode. Vanligvis oppfattes valg av metode som et dilemma, men for å best komme ut av dette valgets kvale, valgte vi metodetriangulering som består at en kvalitativ fokusgruppe og et kvantitativt eksperiment. På dette måten får vi det beste av to verdener, og metodene utfyller hverandres svakheter. Vårt hovedfunn etter at undersøkelsen ble analysert i SPSS var oppsiktsvekkende og overraskende for oss med tanke på at det var det stikk motsatte av hva vi hadde forventet før vi satt i gang med denne forskningsprosessen. Da regresjonsanalysene viste å ikke være signifikant utførte vi en kontrastanalyse der vi oppdaget at det fantes en signifikant interaksjon mellom DNB-kunder og renter. Kunder av DNB som befant seg i eksperimentgruppen var signifikant mer positiv til DNBs renter enn de som ikke er kunder. Tre teorier vi fant som kan støtte dette funnet er price-quality heurestic, kognitiv dissonans og Cialdinis prinsipp om indre konsistens. Resultatene vi sitter igjen med er interessante, men må sees på med kritiske øyne på grunn av utvalgets størrelse, alder og forhold til banken. Samtidig har vi satt søkelyset på et nytt og interessant tema som kan inspirere til videre forskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleDårlige tider for godt nytt?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel