Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlimb, Julie Evje
dc.contributor.authorMegård, Migle
dc.date.accessioned2015-10-20T06:33:48Z
dc.date.available2015-10-20T06:33:48Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356797
dc.description.abstractI en verden hvor næringslivet stadig er i endring og bedrifter får mer like konkurranserammer, må den enkelte bedrift finne sitt konkurransefortrinn for å lykkes. Verdier er det grunnleggende i en bedrift og det som kan bidra til å styre alle i samme retning. Empiriske studier viser at ledere som bevisst anvender verdier, har bemerkelsesverdig større innvirkning på både motivasjon hos de ansatte, og ytelsen til organisasjonen generelt. Av den grunn, ønsker vi i vår bacheloroppgave å undersøke dette gjennom følgende problemstilling: ”Hvor bevisste er ledere på sin rolle i henhold til å utøve organisasjonens verdier i praksis?” Den ovennevnte problemstillingen vil vi besvare gjennom å benytte oss av et kvalitativt forskningsdesign med dybdeintervju som datainnsamlingsmetode. For å avgrense samt sette undersøkelsen i en kontekst har vi valgt å undersøke salgsledere. Utvalget består av 7 daglige ledere i ulike salgsbedrifter som bedriver enten produkt- eller tjenestesalg. Gjennom analyse og tolkning av deres svar, har vi fått muligheten til å kunne besvare vår problemstilling. Våre funn viser at lederne ubevisst bruker verdiene daglig, og dermed mister valgfriheten til å bruke de som et lederverktøy. Vi ønsker at resultatene fra undersøkelsen skal være en tankevekker som bidrar til å bevisstgjøre ledere på å bruke bedriftens grunnsteiner i sitt daglige virke. Muligens kan bedriftenes egne bærebjelker, verdiene, være akkurat det konkurransefortrinnet som bedriftene etterstreber.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleBedriftens verdier – et ledervektøy eller kun fine ord på et papir?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel