Crowdfunding som finansieringskilde – motivasjonen bak donasjonen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2356805Utgivelsesdato
2015-10-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven har vært å studere hva som motiverer individer til å donere penger via nett-plattformer som tilbyr crowdfunding. Problemstillingen er: hvilke motiver foreligger når en velger å gi støtte gjennom crowdfunding? Forskningsmetoden vi har valg å benytte oss av er kvalitativ metode. Vi har delt intervjuet inn i tre deler; den første delen skal belyse hva respondentene vet om crowdfunding, den andre om hvilke motiver som ligger bak deres donasjon, og den tredje – hva som motiverer og driver dem i det hverdagslig liv. Respondentene som deltok i undersøkelsen er av begge kjønn og i en alder fra 20–51 år. Hovedtemaene gjennom hele oppgaven baserer seg på indre og ytre motivasjon. Teori- og drøftingsdelen av oppgaven er bygd opp rundt respondentens besvarelse i intervjuet, sett i sammenheng med forskning gjort av Deci og Ryan om indre og ytre motivasjon. Deci og Ryan sin modell belyser ulike typer av indre- og ytre motivasjon. Dette lå dermed til grunn for hva vi knyttet de ulike respondentene opp mot, i henhold til deres besvarelse på spørsmålene. Vår analyse viser at det er en forskjell mellom donasjon til veldedighet og donasjon til crowdfundings prosjekter. Våre resultater avdekker at det er en ytre faktor som kan kobles til motivasjonen bak doneringen, men at det er interessen for selve fenomenet, som står bak handlingen. Dette tyder også på at donasjonen er mer selvbestemt og at respondentene handler etter egne verdier og hva som gjør dem tilfreds.