Show simple item record

dc.contributor.authorDavidsen, Line
dc.contributor.authorAspelund, Marie
dc.date.accessioned2015-10-20T07:45:12Z
dc.date.available2015-10-20T07:45:12Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356912
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt tilhørighet og/eller mediapåvirkning styrer studenters holdning til merkevarer av sportsbekledning. Grunnen til at dette er spennende å studere, er fordi sportsbekledning har fått en økende popularitet i Norge. Unge mennesker er mer opptatt enn noensinne av hvordan de fremstår, og det å kle seg i riktig treningstøy har blitt et statussymbol. Oppgaven gir også innsikt i hvorvidt studenters holdninger avhenger av deres aktivitetsnivå eller ikke. For å svare på dette ble det gjennomført uformelle samtaler med studenter som resulterte i en kvantitativ spørreundersøkelse med tverrsnittdesign. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2015, gjennom utsendelse via internett og i forelesninger på Markeds høyskolen. Etter å ha samlet inn svarene fra undersøkelsene ble det gjennomført ulike analyser i programvaren SPSS. Resultatene fra undersøkelsen viser at tilhørighet og mediapåvirkning er med på å styre holdninger til merkevarer. Det foreligger altså en sammenheng. Funnene som er gjort er drøftet opp mot eksisterende teori og forskning som oppgaven tar utgangspunkt i. Det viser seg at tilhørighet påvirker i størst grad. Det vil si at de som har et sterkt behov for å være en del av fellesskapet, vil ha en positiv holdning til merkevarer av sportsbekledning. I undersøkelsen kom det frem at det foreligger andre ukjente faktorer som også virker inn på holdning til merkevarer. Dette var vi allerede klar over, men grunnet avgrensninger i oppgaven var det påvirkningsfaktorene tilhørighet og mediapåvirkning vi ønsket å fokusere på. Avslutningsvis gjorde vi et interessant funn i undersøkelsens resultater. Det viser seg at studenter har lik holdning til merkevarer, uavhengig av hvor mye de trener. Med dette kan vi si at den positive holdningen til merkevarer ikke nødvendigvis skyldes en aktiv livsstil.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleSTUDENTERS HOLDNING TIL MERKEVARE AV SPORTSBEKLEDNINGnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record