• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva driver oss til luksuskonsum?

Lundstein, Kjetil André; Austdal, Andreas; Buchhave, René
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Luksusdyr - Hva driver oss til luksuskonsum.pdf (1.350Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2357137
Date
2015-10-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Bakgrunnen for denne avhandlingen er vår felles interesse for mote og klær. Det som til sist vekket vår nysgjerrighet til å gå temaet nærmere i sømmene, var en artikkel publisert i D2 høsten 2014. Denne artikkelen tok for seg inntoget av store motehus fra utlandet til Norge. Flere av poengene som ble tatt opp i artikkelen skapte reaksjoner innad i vår gruppe, mye fordi de var motsigende, men også fordi det lå svært lite forskning til grunn. Da artikkelen evner å fremvise lite forskning før, ønsket vi å ta en nærmere titt på hva årsaken er til at vi faktisk unner oss luksusklær og –tilbehør i hverdagen. Vi kom frem til følgende problemstilling; Hva driver studenter til omfavnelse av luksus? Under datainnsamlingsprosessen kom vi over et funn, som endret gangen i forskningen vår. Definisjonen av luksus viser seg å være i stor grad subjektiv og kan ikke måles med satte rammer, men heller individuelt. Dermed forsker vi på luksus som en individuell følelse, og hva som er årsaken til at vi oppsøker og kjemper for oppnåelse av denne følelsen. Det mest dominerende funnet fra analysen, er det faktum at respondentene handler luksus basert på deres genuine interesse for mote. Både konsumet og bruken er en hobby for flere, og dermed blir kvalitet også vesentlig. Stoffene skal være gode og produktene skal holde, og dermed oppsøkes luksus. Likevel forteller analysen oss at luksuskonsum er i størst grad drevet av miljø. Gjennom luksuskonsum kan du fremstå på en spesifikk måte innad i eksisterende miljlø, samt potensielle kretser og grupper. Enkelte viste antydning til å etterligne de ”over” seg gjennom deres konsum, der disse referansegruppene fungerte som drivere. Driverne er fremtidsrettet i den grad deres luksuskonsum kan enten sørge for en mer tiltalende hverdag, eller rett og slett gjøre at man vedlikeholder den hverdagen man befinner seg i.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit