Produktplassering i serier - sosiale bevis og holdninger
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357158Utgivelsesdato
2015-10-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg tv-serie karakterer som påvirkere, sett fra publikummets synspunkt. Mitt arbeid med problemstillingen gjennom oppgaven vil være å søke etter forståelse rundt fenomenet sosiale bevis som påvirkningav holdninger og produktplassering. Problemstillingen i oppgaven er: Kan teori om sosiale bevis og produktplassering gjennom film og tv-serier påvirke holdningen til publikummet? Tv-serier i dag er meget populært, og det kommer stadig nye serier i alle slags kategorier. Det er mange som følger med på de mest populære seriene, og produktplassering i serier er veldig interessant for markedsførere, og merker. Gjennom tv-serier kan de få eksponert sine merkevarer til mange millioner mennesker. Jeg har samlet inn undersøkelser fra 100 respondenter, som har kjennskap til tv-serier og da spesielt Gossip Girl som denne oppgaven tar for seg. Formålet med dette var å finne ut om det er noen holdningsforskjell mellom de som fikk tildelt undersøkelsen med høy grad av sosiale bevis og lav grad av sosiale bevis. Det er i tillegg sett på om positiv og negativ holdning til produktplassering har en innvirkning. Sosiale bevis er teorien om at mennesker ser til andre for å avgjøre hva som er riktig og galt. I lys av problemstillingen er det ønskelig å forklare hvordan karakterene i en tv-serie, ved bruk av ulik grad av sosiale bevis kan påvirke publikummets holdninger. Det er i denne oppgaven sett på holdninger til Gossip Girl, sammenhengen mellom karakter og produkt, og identifikasjon med karakteren. Ut i fra min undersøkelse kan jeg konkludere med at ulik grad av sosiale bevis, og ulik holdning til produktplassering har en effekt på hverandre. Jeg håper dette er et tema som andre vil videreføre, og undersøke andre aspekter ved temaene sosiale bevis og produktplassering.