Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlaussen, Ida
dc.contributor.authorMikkelsen, Karianne
dc.date.accessioned2015-10-20T09:29:02Z
dc.date.available2015-10-20T09:29:02Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357177
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi skrevet om branded content filmer, som er forankret under paraplybegrepet Content Marketing. Dette er ikke et nytt begrep, men viser sin aktualitet gjennom økende fremtreden av virksomheter som benytter seg av markedsføringsformen og gjennom mediene det er tema for omfattende diskusjon. Vår problemstilling har som mål å se på forskjeller i holdningsekstremitet og holdningsstyrke til to forskjellige filmer, der den ene filmen er en branded content film og den andre en reklamefilm med et mer tradisjonelt format. Vi ønsket også se på hvordan modellen Persuasion Knowledge spiller inn. I oppgavens teoretiske del har vi startet med å ta for oss de forskjellige begrepene innen Content Marketing. Videre har vi gått gjennom holdningsteori og redegjort for modellene ”The Elaboration Likelihood Model” og ”The Persuasion Knowledge Model”. ELM benyttet vi oss av for å se på grad av refleksjon til respondentene, mens PKM ble benyttet for å se om respondentene hadde kunnskaper om at det foregikk et overtalelsesforsøk. For å svare på problemstilling lagde vi tre hypoteser: H1) Eksponering av branded content filmer vil føre til en mer positiv holdning til reklamen og til merket enn ved eksponering av tradisjonell TV-reklame, H2) Eksponering av branded content filmer vil føre til en sterkere holdning til reklamen og merket enn ved eksponering av tradisjonell reklame og H3) Eksponering av tradisjonell TV-reklame vil i større grad aktivere Persuasion Knowledge enn ved eksponering av branded content filmer. Videre valgte vi metode. På bakgrunn av problemstillingen, som er testende problemstilling, ønsket vi å gå i bredden og teste mange, vi brukte derfor et ekstensivt opplegg. Vi skulle se på forskjeller og i den forbindelse teste hypoteser, derfor var kvantitativ metode å foretrekke, og vi valgte å utføre et eksperiment, for å finne forskjellen på de to gruppene. Resultatene fra eksperimentet var at vi fikk støtte for hypotese 1 og hypotese 2. Men analysen visste ingen signifikant forskjell mellom de ulike variablene når sjekket grad av Persuasion Knowledge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleBranded content filmernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel