Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Silje Aasbakk
dc.contributor.authorSyvertsen, Malin Rønvåg
dc.contributor.authorTemre, Magdalena Tormodsvik
dc.date.accessioned2015-10-20T09:44:53Z
dc.date.available2015-10-20T09:44:53Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357186
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om holdninger knyttet til plus-size og size-zero modeller. Formålet med oppgaven er å søke å finne ut om det foreligger noen holdningsforskjeller blant kvinnelige studenter i Norge, når en bikinireklame blir frontet av en plus-size eller en size-zero modell. Problemstillingen vår blir derfor fremstilt slik: “Hvordan påvirker reklame ved bruk av plus-size (vs. size-zero) modeller forbrukerens holdning til merkevaren?” Vi ønsker i tillegg å finne ut om det er noen utenforstående variabler som har en virkning på forholdet mellom modellen og holdningen. Vi har derfor valgt å ha fem kontrollvariabler med i analysen: Selvfølelse, sosial sammenligning, gruppetilhørighet, påvirkelighet og selvbilde. Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse med kausalt design onsdag 25. mars 2015. Undersøkelsen ble utlevert i papirform i forelesninger ved Campus Kristiania i Oslo, og analysert i data-analyseprogrammet IBM SPSS. I dette eksperiment-studiet ble 58 kvinnelige studenter ved Campus Kristiania i Oslo presentert for en annonse for det fiktive bikinimerket Aqul. Det ble valg et stimuli som vi manipulerte for å tilfredsstille eksperimentet. Annonsen ble frontet av en plus-size modell eller en size-zero modell. Studiet hadde den hensikt å undersøke om det forelå holdningsforskjeller basert på hvilken modell subjektene ble eksponert for. Resultatene viser til at når en annonse som reklamerer for et bikinimerke blir frontet av en plus-size modell er holdningene mer positive, kontra når reklamen blir frontet av en size-zero modell. Kontrollvariablene hadde ingen innvirkning på forholdet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titlePlus Size vs. Size Zero - Modellens betydning for forbrukerens holdning til merkevarennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel