Produktplasseringens effekt
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357198Utgivelsesdato
2015-10-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven er tar vi for oss effekten av produktplassering i norske TV-programmer. Produktplassering i Norge er et relativt nytt fenomen, som tilsier at det foreligger lite forskning på dette området. I Januar 2013 ble produktplassering tillat på de kommersielle TV-kanalene i Norge. På bakgrunn av lite forskning, det endrede mediebildet og ny teknologi, tror vi at produktplassering vil få et større fokus i tiden fremover. Vi ønsker å belyse effekten av dette fenomen, og se på hvordan dette påvirker respondentenes kjennskap, holdninger og atferd til ett merke. For å kunne kartlegge effekten har vi tatt utgangspunkt i Berghaus som hadde produktplassering i Dropped - Heltens kamp, på TV 2 våren 2015. I forhold til tidligere studier som er gjennomført på området baseres oppgaven hovedsaklig på forskning fra Cristel Antionia Russel (2002), hvor effekten av produktplassering i USA er blitt undersøkt. Vi har gjennom deler av oppgaven sammenlignet effekten av produktplassering i USA med vår undersøkelse i Norge. Dette ble gjort for å undersøke om resultatene våre kunne underbygges med tidligere forskning. For å svare på problemstillingen har vi valgt å ta i bruk en kvantitativ metode. Vi har brukt et kvasieksperiment hvor det ble gjennomført en undersøkelse før og etter programmet ble sendt på TV. Respondentene i den siste undersøkelsen ble utsatt for et stimuli, som var produktplasseringen av Berghaus i Dropped - Heltenes kamp. Dette ble gjennomført ved hjelp av et spørreskjema, med et utvalg på 100 respondenter i hver gruppe. Resultatene fra undersøkelsen er drøftet opp mot teorien oppgaven tar utgangspunkt i. Funnene viser at produktplasseringen har hatt en relativt stor effekt på hjulpen kjennskap. Av resultatene kan vi også se at det er en positiv, signifikant forskjell mellom gruppene, i forhold til holdninger og atferd til merket. Da studien til Russel (2002) viser til en positiv effekt av produktplassering, kan vi trekke paralleller opp til vårt studie. Vi håper denne oppgaven vil bidra til interessant lesning og videre forskning på dette området i Norge