Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGranberg, Ann-Harriet
dc.contributor.authorFuglem, Nina
dc.date.accessioned2015-10-20T11:35:09Z
dc.date.available2015-10-20T11:35:09Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357212
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om hvordan en opinionsleder kan påvirke forbrukere gjennom sosiale medier, og andre medier de kan fremme sin mening. Som tema har vi valgt å fordype oss innen samfunnsansvar i klesindustrien, fordi det gjennom en lengre periode av vår bachelorutdannelse har vært et aktuelt tema. Vi har selv observert en økende interesse fra forbrukernes side angående produktinformasjon; man vil vite mer hvor varene kommer fra og under hvilke forhold de er produsert. Men hvordan påvirker produksjonsforhold kleskjedenes omdømme? Og hva skjer hvis en opinionsleder snakker negativt om disse forholdene? Vi benytter oss av oppmerksomheten rundt APTV-serien ”Sweatshop”, som viste til svært dårlige arbeidsvilkår i enkelte fabrikker klesindustrien samarbeider med. Med bakgrunn i denne serien undersøker vi hvordan en av deltakerne kan ha påvirket og forandret forbrukeres holdning til de store kleskjedene. Det er tidligere forsket mye på virksomhetenes rolle innen samfunnsansvar, derav mindre om hvor mye arbeidsvilkår betyr for forbrukerne. Vi har derfor valgt å rette fokus mot forbrukerne og deres holdning til kleskjedenes samfunnsansvar. Dermed kom vi frem til følgende problemstilling: Hvordan kan arbeidsvilkår i tekstilfabrikkene påvirke unge forbrukeres holdning til kleskjeder? Forskningen vår er basert på kvantitativ metode og eksperimentell undersøkelse. Vi undersøkte hvordan de fire uavhengige variablene: opinionsleder (manipulert faktor), arbeidsvilkår, pris og sosiale medier påvirket den avhengige variabelen holdning. Etter å ha gjennomført en eksperimentell undersøkelse og samlet inn data, gjorde vi en analyse. Det viste seg å være en signifikant forskjell på gruppen som ble utsatt for stimuli og kontrollgruppen. Dermed fikk vi bekreftet hypotesen om at forbrukere lar seg påvirke av negativ omtale fra opinionsledere. Det er noen som må betale prisen for at forbrukere kan kjøpe billige klær. Denne oppgaven går derfor i all hovedsak ut på å undersøke om forbrukere lar seg påvirke av omtale rundt det Sweatshop kaller “dødsbillig mote”.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleSWEATSHOP – KLESINDUSTRIENS MØRKE SIDEnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel