PS:hotell – en annerledes måte å drive hotell på? - Mangfoldsledelse i praksis
Abstract
Bakgrunn for vår oppgave er ønsket om å avdekke i hvilken grad PS:hotell tilfredsstiller kravene til god mangfoldsledelse, som også er vårt forskningsspørsmål. Vår interesse for temaene mangfold og ledelse, oppstod under våre spesialiseringssemestre våren 2014. Mangfold blir ofte direkte sammenkoblet med rase, etnisitet og religion, men i vår oppgave har vi valgt å definere mangfold på følgende måte: ”Variasjonen i sosiale og kulturelle identiteter blant mennesker som arbeider sammen”. Dette valget er tatt bevisst, med tanke på at vi søker det mangfoldet som defineres av sosial identitet og bakgrunn. Det er viktig er at de ansatte ved forskningsobjektet henvises til som ”deltagere” i vår oppgave. Vi har valgt å bruke fenomenologisk forskningsdesign med elementer fra casedesign som vårt da vi ønsker å undersøke grundigere om PS:hotell oppfylte kravene innenfor mangfoldsledelse. Gjennom dybdeintervjuer av både deltakere og ledere har vi fått muligheten til å få et innblikk i hvordan ledelsen behandler og oppfører seg som ledere, sett fra både deltagerne og ledernes perspektiv. Funnene våre viser at trivsel og åpen kommunikasjon er avgjørende faktorer i forhold til om kravene til god mangfoldsledelse er oppfylt. Trivsel og kommunikasjon er viktig for å lykkes med driften av hotellet, og kommer til syne ved gjensidig respekt og tillit, samt tilbakemelding ved hotellet.