Den ultimate guiden for mobilhandel
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357840Utgivelsesdato
2015-10-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi hadde over lengre tid ergret oss over dårlige nettbutikk løsninger når vi surfet på mobil og nettbrett. Når dagen for valg av tema for bacheloroppgaven kom, valgte vi å utnytte denne muligheten. Vi ønsket å lage en guide som nettbutikker kunne ta i bruk for å få til en suksessfull mobilhandel. For å hjelpe oss med å utarbeide denne guiden, formulerte vi følgende problemstilling: ”Hvilke kriterier må nettbutikker oppfylle for å få til en suksessfull mobilhandel?” Årsaken til at vi valgte dette temaet var at vi så det var mangel på lett og tilgjengelig informasjon for hvordan man skal lykkes med å treffe forbrukere på mobile plattformer. For å besvare problemstillingen benyttet vi oss av informasjon fra anerkjente personer og selskaper på internett, og gjennomførte fire dybdeintervjuer. Informantene våre kommer fra selskapene Klarna, Google, Kréatif og Venture Factory. Fellesnevneren for de alle, er at de på hver sin måte har erfaringer og arbeidsoppgaver knyttet mot mobile enheter. For å innhente data har vi brukt kvalitativ metode. Vi ønsket å få en dypere innsikt i fenomenet, og kunne på forhånd lite om temaet vi ønsket å undersøke. Ved å bruke casedesign, som er en intensiv forskningsstrategi, fikk vi muligheten til å gå i dybden, og få så ufyllende og gode svar som mulig. Med utgangspunkt i teori og data fra informantene, har vi sortert og valgt ut de mest relevante kriteriene som nettbutikker bør implementere i sin nettbutikkstrategi. Den ferdige guiden inneholder ti punkter, hvor det viktigste og første kriteriet er å lage et responsivt design. De resterende ni kriteriene er avhengig av at dette kriteriet er oppfylt for at de skal få ønsket effekt.