Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Kristine
dc.contributor.authorKahn, Dan Åge
dc.date.accessioned2015-10-23T09:03:14Z
dc.date.available2015-10-23T09:03:14Z
dc.date.issued2015-10-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357850
dc.description.abstractI dagens samfunn rår det flere debatter rundt barns manglende aktivitet og usunne kosthold, og hvilke konsekvenser dette har for fremtiden. Vi har i denne oppgaven sett på hvordan sponsing av idrettsarrangementer kan brukes til å rette fokus på nettopp dette. Sponsing er et verktøy som er i stadig vekst og som kan ha mye makt i samfunnet, og dette velger Bama å bruke for å fokusere på aktiviteten og kostholdet hos barn og unge. I denne oppgaven har vi tatt for oss Bama sin sponsing i Norge, og mot barn og unge. Hensikten var å kartlegge hvordan Bama sin sponsing av idrettsarrangementer for barn påvirker deres merke, samt de deltakende familienes fruktspising. Da sponsing gjerne brukes for å påvirke forbrukerne til å endre holdninger eller for å lede til faktisk kjøp, så vi nødvendigheten av å kartlegge hvilken styrke Bama sitt merke har hos et utvalg forbrukere, i en sammenheng med atferd og kjøp. Bama sin sponsing og de involverte foreldrene har vært i fokus, og vi har utarbeidet analysespørsmål som omhandler temaer som vi mener svarer på, og som har relevans til problemstillingen. Vi har gjennomført en kvalitativ studie, med ønske om å få en helhetlig forståelse av temaet og området. Primærdata hentet vi inn ved hjelp av individuelle intervjuer. Dette ga oss mer praktisk kunnskap og et dypere blikk inn i de deltakende familienes oppfatninger og meninger, og hvilken innvirkning Bama sin sponsing og idrettsarrangementene har. De dataene som vi samlet inn ble analysert og satt opp mot eksisterende teori på området, og ut i fra dette utarbeidet vi noen anbefalinger som vi mener kan bidra positivt. Funnene fra analysen viser at sponsingen ikke fører til lojalitet i like stor grad som kjennskap og assosiasjoner. Blant de vi har vært i kontakt med er lojaliteten til Bama lav, og de kjøper nødvendigvis ikke Bama sine produkter. De verdsetter Bama sitt engasjement for barn og de mener dette er viktig for å etablere gode matvaner i tidlig alder, og det viser seg at arrangementene og introduksjonen av oppkuttet frukt har bidratt til en økning av frukt spising hos de fleste av de familiene vi har vært i kontakt med, og at det gjør det enklere å spise frukt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleSPONSING AV IDRETTSARRANGEMENTER FOR BARNnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel