• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Produktplassering rettet mot barn

Tjernsli, Adrian; Vestland, Henrik; Tran, Arne Luc
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BCR 3100. Besvarelse!.pdf (23.17Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2357864
Date
2015-10-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Produktplassering har i de siste årene blitt et mer voksende fenomen i Norge, ettersom det ble lovlig i 2013. Vi valgte å fokusere på produktplassering rettet mot barn, og hovedsakelig hvilken effekt produktplassering har og hvordan det påvirker atferden deres. For å finne ut av dette valgte vi å gjennomføre en kvantitativ undersøkelse, hvor vi gjennomførte et laboratorie-eksperiment med manipulasjon. Før vi gjennomførte studien måtte vi ordne all nødvendige materiell slik at vi stilte godt forberedt til selve eksperimentet. På bakgrunn av teorien vi kom med, utviklet vi tre hypoteser. Litteraturen vi har benyttet som er relevant til vår studie er teori om markedsføring, holdning og produktplassering, som er gjennomgående i hele oppgaven. Studien gikk ut på sammenligning av to grupper, hvor den ene gruppen ble eksponert av produktplassering i et filmklipp, og den andre gruppen ble manipulert uten plassering. Det var 66 respondenter med i studiet (missing = 4), som vi delte opp i to grupper. På slutten av studiet ble hver og en respondent utsatt for et valg, der de valgte mellom to merker. Det ene merket hadde blitt eksponert i den ene gruppen i form av en produktplassering, mens det andre var et konkurrerende merke. Etter endt studie satte vi i gang to fokusgrupper på bakgrunn av å hente inn mer nødvendig informasjon. Dataene vi fikk inn fra studien, ble analysert i statistikkprogrammet SPSS. For å få svar på våre hypoteser, gjennomførte vi relevante analyser. Ut i fra testene fant vi tendenser til at produktplassering rettet mot barn ga en effekt på kjøpsintensjon og atferd. Flere av respondentene som ble eksponert valgte eksponert merke, enn de respondentene som ikke ble eksponert. Dette er å anse som et godt resultat for vårt eksperiment, men det hadde vært ønskelig med flere respondenter for et enda tydeligere resultat. Produktplassering har i de siste årene blitt forsket mye på, men ved å ha gjennomført et studie på produktplassering rettet mot barn, har vi troen på at vår studie åpner for videre forskning innen vårt felt. Dette er et studie som kan videreføres og gå mer i dybden på, noe som hadde vært interessant.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit