Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnashaug, Jan Martin
dc.contributor.authorSolum, Roar Rømo
dc.date.accessioned2015-10-23T09:51:44Z
dc.date.available2015-10-23T09:51:44Z
dc.date.issued2015-10-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357872
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er, som beskrevet i oppgaven, å skaffe innsikt i sponsormarkedet i norsk fotball, grunnet egen interesse rundt temaet. Det har ført til funn av følgende problemstilling; Hvilken strategisk tilnærming har norske bedrifter til sponsing i norsk toppfotball? Problemstillingen førte oss videre til analysespørsmål, hvordan vi ønsket å angripe temaet, samt oppsett av teoretisk rammeverk rundt besvarelsen. Dette kulminerte i en kvalitativ oppgave, hvor vi ønsket å kontakte bedrifter som sponser norske fotballklubber, og stille spørsmål basert på teori vi hadde innhentet i forkant. I etterkant av intervjuene ble det gjennomført en mindre spørreundersøkelse, for å få en enda dypere forståelse av bedriftens tilnærminger til sponsoratet, hensikter og strategiske mål. Etterhvert som resultatene av intervjuene begynte å vise seg, ble det klart for oss at mye av våre funn samsvarte med teorien vi på forhånd hadde innhentet. Eksponering og merkevarebygging står sentralt i beslutningen om å investere i sponsing av fotballklubber, da spesielt de større klubbene. Helst skal dette være klubber som fremstår som profesjonelle og som har verdier som det er ønskelig å adoptere til bedriften. Fotballsponsingens største fordel er imidlertig eksponering, og dermed kjennskap til bedrift og produkt. På det interne nivå er ansattes engasjement og interesse det viktigste, da det jobbes aktivt internt med sponsoratet. Sponsoratet kan by på både belønninger og ellers intern stolthet blant de ansatte. Dette påvirker word-of-mouth fra de ansatte, og derfra spiller inn på både lojalitet og assosiasjoner til bedriften. Det skulle imidlertid vise seg at klubbene har noe å gå på både i forkant av avtalen, og når det gjelder oppfølging av sponsoratet, noe vi vil gå nærmere inn på i oppgaven. Vi ser gjerne at oppgaven vil være et bidrag til å lettere oppfatte fordelene med sponsing av norsk fotball, og påvirke flere bedrifter til å vurdere denne formen for markedsføring. Markedet er i stadig vekst, og det kan være lønnsomt å sette seg inn i det.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleFotballsponsing - en strategisk utnyttelse?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel