Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAyoub, Aleksander Bakken
dc.contributor.authorBrekke, Sondre
dc.contributor.authorFosser, William
dc.date.accessioned2015-10-23T12:18:07Z
dc.date.available2015-10-23T12:18:07Z
dc.date.issued2015-10-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357935
dc.description.abstractTesla Motors, etablert i 2003, er en amerikansk bilprodusent av eksklusive elektriske biler. Tesla Model S ble lansert i 2012 og har siden de første bilene kom til Norge i 2013 hatt en eksplosiv salgsøkning uten noen form for tradisjonell markedsføring. Etter å ha lest utallige medieoppslag vedrørende Tesla Model S, så vi det som interessant å få en forståelse av hva som lå bak denne populariteten. Dette studiet har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som har en innvirkning på den norske forbrukerens kjøpstilbøyelighet til Tesla Model S. Vårt forskningsspørsmål: Hvilken påvirkning har faktorene holdning, sosiale forhold, kjøpekraft, preferanser, incentiver og transportbehov på kjøpstilbøyeligheten til Tesla Model S i Norge? Norge har som kjent en politikk som gjør det attraktivt å kjøpe og eie elbil, men det finnes også en rekke underliggende faktorer som vi antar påvirker kjøpstilbøyeligheten. For å finne om av våre definerte faktorer som har positiv innvirkning på kjøpstilbøyelighet, forfattet vi en rekke påstander vi tok stilling til. Disse ble forfattet med grunnlag i teori, artikler og tidligere forskning, hvor hver påstand tilhørte en faktor. Vi har valgt å benytte oss av en kvantitativ tilnærming for å besvare vårt forskningsspørsmål. Basert på et utvalg bestående av personer over 18 år i Norge, hentet vi inn data ved bruk spørreskjema. Dataanalysen ga oss interessante funn som kunne belyse vår problemstilling, i tillegg til dette kom vi også frem til andre interessante funn. Positiv holdning til elbil hadde en positiv innvirkning på kjøpstilbøyelighet. Sosial påvirkning så derimot ut til å ha liten innvirkning, med unntak av påvirkning fra massemedia. Videre kom det frem at økt kjøpekraft hadde en positiv innvirkning på forbrukernes kjøpstilbøyelighet. Antakelsen vår om at noen av Tesla Model S sine særegne egenskaper hadde en positiv innvirkning på kjøpstilbøyeligheten ble også bekreftet. Incentivene vi trakk ut som viktige for kjøpstilbøyelighet viste seg å stemme, og ble også støttet opp av sekundærdata. Sammenhengen mellom økt transportbehov og kjøpstilbøyelighet til Tesla Model S ble bekreftet, med unntak av et avvik som ble drøftet. På bakgrunn av våre funn kan vi konkludere med at flere av de definerte faktorene i vårt forskningsspørsmål har en positiv innvirkning i forhold til kjøpstilbøyeligheten for kjøp av Tesla Model S.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleHvilke faktorer påvirker kjøpstilbøyeligheten til Tesla Model S i Norge?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel