Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmauget, Anette
dc.contributor.authorEriksen, Camilla Winther
dc.date.accessioned2015-11-23T09:41:14Z
dc.date.available2015-11-23T09:41:14Z
dc.date.issued2015-11-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2365148
dc.description.abstractMasteravhandlingen tar for seg temaet psykologisk distanse og forbrukerevaluering på Internett. Psykologisk distanse forklares ved at opplevd subjektiv avstand til en situasjon, hendelse eller et objekt påvirker hvordan personer prosesserer informasjon og hvordan dette kan påvirke evaluering og valg (Trope og Liberman 2010). Tidligere forskning har vist at Internett som kanal påvirker forbrukeratferd og evaluering (Laroche m.fl. 2005; Luo, Ba og Zhang 2012, 1132) og flere forskere har knyttet denne atferdsendringen opp mot psykologisk distanse (Liberman, Trope og Wakslak 2007; Benedicktus 2008). Dette på bakgrunn av at Internett som kontekst blant annet kan representere en objektiv geografisk avstand mellom forbruker og evalueringsobjekt. Til vår kunnskap er det ingen som har undersøkt om Internett som evalueringskanal representerer psykologisk distanse ved evaluering og om dette påvirker holdning til produkter ved prosessering av informasjon. På bakgrunn av tidligere forskning utarbeidet vi derfor følgende forskningsspørsmål: Hvilken effekt har psykologisk distanse på evaluering og holdning til produkter på Internett? For å svare til forskningsspørsmålet har vi tatt utgangspunkt i et teoretisk rammeverk ved navn Construal level theory. Dette rammeverket viser til hvordan personer prosesser informasjon på ulike forestillingsnivå ved å koble sammen avstand og abstraksjon. Teorien viser at ved psykologisk distanse prosesserer man informasjon på et abstrakt og overordnet nivå sammenlignet med evaluering på et konkret og kontekstualisert nivå ved fravær av psykologisk distanse (opplevd nærhet). Med bakgrunn i dette rammeverket og avhandlingens forskningsspørsmål gjennomførte vi to eksperimenter. I det første eksperimentet undersøkte vi om det er en forskjell i evaluering og holdning til produkter over Internett sammenlignet med fysisk evaluering. Videre undersøkte vi om produktpresentasjon tilknyttet de ulike forestillingsnivåene påvirker evaluering og holdning. I det andre eksperimentet undersøkte vi om det er mulig å påvirke selve evalueringen og følelse av avstand over Internett ved å tilpasse produktpresentasjonen slik at konteksten (følt avstand) ble endret. Oppsummert viste våre funn at Internett som evalueringskontekst påvirker evaluering og holdning til produkter, ved at man prosesserer på et abstrakt og overordnet nivå som videre fører til en mer positiv holdning ved evaluering over Internett. Videre avdekket våre funn at produktpresentasjon basert på ulike forestillingsnivå påvirker evaluering og holdning til produkter. Tilpasset produktpresentasjon tilknyttet avstandsdimensjoner påvirker ikke psykologisk distanse ved evaluering på Internett. Dette styrket funnene ovenfor ved at Internett representerer psykologisk distanse ved evaluering. Vår forskning bidrar til eksisterende CLT-teori ved å vise at evaluering over Internett medfører evaluering på et høyere forestillingsnivå enn ved fysisk evaluering. Forskningens praktiske implikasjoner viser at bedrifter må tilpasse produktpresentasjon og kommunikasjon i henhold til psykologisk distanse og hvilke salgskanaler de benytter seg av.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titlePsykologisk distanse og effekten av Internett som evalueringskontekstnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel