dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å utforske hvordan et norsk klesmerke kan etablere
seg og få en sterk markedsposisjon i utlandet.
Mote er en stor business, og flere mennesker er involvert i produksjon, kjøp og salg av
klær enn noen annen virksomhet i verden. De landene som styrer mote industrien er
Frankrike, England, Italia og USA, og nesten alle kjente designere har nasjonalitet fra
noen av disse landene. Norsk design blir stadig mer ettertraktet. Et godt eksempel er
Moods of Norway og Norwegian Rain, som har oppnådd suksess gjennom å kombinere
moteriktige klær med detaljer fra norsk kultur, historie og kunst. Selv om norsk mote er
mest kjent for sine sportsklær og vintertøy, begynner internasjonale designere å legge
merke til flere eksklusive kolleksjoner norske merker har å by på. Likevel kjenner ikke
mange land til Norsk mote, og vanligvis er det internasjonale bedrifter som lager såkalte
”nordiske” merker inspirert av den norske kulturen. Et eksempel på dette er Napapijri,
som stammer fra Italia. Med denne undersøkelsen har jeg prøvd å finne
fremgangsmetoder og strategier på hvordan den norske motebransjen kan bli sett av
moteverdenen og ikke minst bli tatt på alvor gjennom etablering av et suksessfullt norsk
merke. Det utvalgte merket som jeg skal ta utgangspunkt i er Katrin Uri. Katrin Uri er
en samling for kvinnen som setter pris på moderne mote og tidløs stil. Designeren
oppnår en balanse av høy kvalitet og stilige farger, og en blanding av feminine og
maskuline detaljer med skreddersydd rykk og perfekte proporsjoner i sine kolleksjoner.
Det norske merket har allerede oppnådd stor suksess i Norge, og er anerkjent i de
Skandinaviske nabolandene. Etter mye hardt arbeid som har ført til blomstring i Norge,
er endelig designeren Mette Katrine Kaldhussæter klar for å satse internasjonalt med
sine unike design. Gjennom en riktig inngangsstrategi og en god kommunikasjonsplan
vil denne oppgaven hjelpe Katrin Uri med å starte etableringen sin i et av de største
moterike landene, nemlig Italia. | nb_NO |