Show simple item record

dc.contributor.authorVangbæk, Thea
dc.date.accessioned2016-11-03T08:26:05Z
dc.date.available2016-11-03T08:26:05Z
dc.date.issued2016-11-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2419138
dc.description.abstractHensikten med oppgaven er å undersøke hvordan segmentering og bruk av personas kan bidra til å spisse kommunikasjonen mot en spesifikk gruppe mennesker. Problemstillingen er: ”Hvordan kan Norges Snowboardforbund rekruttere nye medlemmer gjennom bruk av personas?” Oppgaven er strukturert i åtte kapitler: Introduksjon, nåsituasjon, teoretisk forankring, forskningsprosess og metode, analyse, kvalitetssikring, kommunikasjonsstrategi og litteraturliste. Arbeidet med målgruppekartlegging baserer seg på sekundærdata. Segmentene i målgruppen til Norges Snowboardforbund er som følger: • Bakke/cruiser • Rail/urban • Frikjører/topptur • Parkkjører Oppgaven fokuserer på segmentet rail/urban. Jeg ønsker å få innsikt i gruppens holdninger, behov og ønsker. Dette er utgangspunktet for forskningsprosessen, som innebærer en analyse av sekundærdata, samt kvalitativ metode i form av individuelle og åpne intervjuer. Intervjuene gir grunnlag for å tro at Norges Snowboardforbund ikke spiller noen spesielt viktig rolle for rail/urban-segmentet per i dag. Dette har antakelig resultert i at svært få i gruppen er medlem av en klubb. Det viser seg imidlertid at sosiale medier er en viktig arena for de fleste i segmentet. Funn og tolkning fra forskningsprosess og metode danner grunnlaget for beskrivelsene av personas. For å utvikle konsept og idéer er det anvendt kreative metoder. Løsningen er todelt. For å tilpasse medlemskapsstrukturen til segmentet, er første del et direktemedlemskap i Norges Snowboardforbund. Et slikt medlemskap vil ikke kreve noen tilknytning til klubb. Del to av løsningen er konseptet ”SnowChamps”. Konseptet er en digital snowboardkonkurranse, som skal skape engasjement og interaksjon hos segmentet. Kampanjeskisser er utarbeidet med utgangspunkt i personas.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectpersonasnb_NO
dc.subjectsegmenteringnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleBruk og utvikling av personas for å skape målrettet kommunikasjon for Norges Snowboardforbundnb_NO
dc.title.alternativeUse and development of personas to create targeted communication for the Norwegian Snowboard Federationnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge