dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg negativ medieomtale. Vi skiller mellom to ulike
former for negativ medieomtale; diagnostisk og ikke-diagnostisk. Med diagnostisk
omtale mener vi en kombinasjon av negativ medieomtale som underbygger noe ved
merket, og som er relevant i henhold til merkets fordelaktige assosiasjoner. Målet med
denne oppgaven er å undersøke hvordan negativ medieomtale, og forbrukers grad av
informasjonsprosessering kan ha en positiv effekt på forbrukerrespons. Vi antar at
diagnostisk negativ medieomtale mediert av merkeassosiasjoner har en større positiv
effekt på forbrukerrespons (holdning og kjøpsintensjon) sammenlignet med negativ
medieomtale som ikke er diagnostisk. Videre antar vi at effekten modereres av
forbrukers grad av informasjonsprosessering, hvor forbrukere med høy grad av
prosessering som presenteres for diagnostisk (ikke-diagnostisk) negativ medieomtale
vil aktivere fordelaktige merkeassosiasjoner, og dermed få en positiv (nøytral)
forbrukerrespons. Forbrukere som gjennomgår lav grad av informasjonsprosessering
vil ikke aktivere merkeassosiasjonene på samme måte, og vil derfor få en negativ
forbrukerrespons uavhengig av medieomtalens grad av diagnostisitet. Gjennom to
eksperimenter undersøkte vi hvordan medieomtale (diagnostisk versus ikkediagnostisk),
merkeassosiasjoner og grad av informasjonsprosessering (høy versus lav)
påvirket forbrukerrespons. Funnene fra eksperiment 1 viser at negativ medieomtale
mediert av merkeassosiasjoner gir bedre kjøpsintensjon. Men, den indirekte effekten
gjelder kun når type negativ medieomtale er diagnostisk, versus når den ikke er
diagnostisk. Effekten avhenger av at forbruker evner å aktivere fordelaktige
merkeassosiasjoner, som bekrefter eller underbygger medieomtalen, og at individet
evner å knytte link mellom omtalen og merkeassosiasjoner. Den viktigste innsikten fra
studie 2 avdekker at grad av prosessering gir utslag på forbrukerrespons. I det
diagnostiske scenarioet aktiverer respondenter som gjennomgår høy grad av
prosessering flere merkeassosiasjoner, sammenlignet med respondenter som
gjennomgår lav grad av prosessering. Ved høy (lav) grad av informasjonsprosessering
viser resultatene en positiv (negativ) effekt på forbrukerrespons. Resultatene var
sammenfallende med våre antagelser. Vår masteroppgave er et teoretisk bidrag som gir
større innsikt i forståelsen av diagnostisk negativ medieomtale, og dens effekt på
forbrukerrespons. De praktiske implikasjonene denne studien tilfører vil kunne bidra
som et skadereduserende verktøy for bedrifter i kriser. | nb_NO |