Revenue management i alpinbransjen: - Hvordan påvirker dynamisk verdibaserte priser kapasitetsutnyttelsen?
Abstract
I denne oppgaven har vi valgt å studere fenomenet revenue management i alpinbransjen. Vi
har innhentet informasjon fra informanter med bakgrunn i arbeid med revenue management,
samt informanter med bakgrunn i alpinbransjen. Dette har vi gjort for å få en forståelse av
hvordan representanter fra alpinbransjen og personer med bakgrunn fra revenue management
mener om ulike temaer knyttet til bruk av revenue management i alpinbransjen. Dette har vi
studert gjennom kvalitativ metode og dybdeintervjuer. Vår problemstilling er:
“Kan revenue management i form av dynamiske verdibaserte priser påvirke
kapasitetsutnyttelsen i skianlegg i Norge?”
For å kunne forske på dette har vi utformet tre hypoteser vi mener er sterkt knyttet til
problemstillingen, med temaer vi må innom for å belyse av fenomenet grundig.
Etter våre funn mener vi at revenue management kan påvirke kapasitetsutnyttelsen i
alpinanlegg. Gjennom vår forskning har vi kunnet bekrefte en hypotese, den neste har blitt
delvis bekreftet og den siste hypotesen har vi ikke kunnet trekke noen slutninger fra. Vi har
gjennom anbefalinger til videre forskning belyst hva som kan forskes på for å få svar på de
ubesvarte spørsmålene vi sitter igjen med etter denne prosessen.