Effektmåling i norsk PR-bransje
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2420417Utgivelsesdato
2016-11-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det stilles økte krav til dokumentasjon av arbeidet PR-byråer gjennomfører. Både kunder, journalister, og offentligheten generelt er mer interessert i å vite hva som foregår i de store konsernhusene. Effektmåling er et relativt nytt fenomen, og er lite forsket på i Norge. Vi har derfor sett på internasjonal teori, men brukt norske PR-byråer som respondenter. Vi har sett på PR-bransjen igjennom historien og funnet forskjeller og likheter med dagens PR-bransje. Vi har blant annet sett på akademikerne Jim Macnamara, Scott Cutlip, Walter Lindenmann, Tom Watson og James Grunig. Problemstillingen vår er:
«hvordan måler norsk PR-bransje effekt?»
For å få svar på denne problemstillingen benyttet vi kvalitativ metode. Vi gjennomførte fem dybdeintervjuer samt et intervju med en informatant. De fem respondentene var både fra PRbyråer og på kundesiden. Vi valgte en blanding av respondenter slik at vi tydeligere kunne se eventuelle forskjeller og fordommer mellom byråer og kunder.