Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØvald, Camilla Bakken
dc.contributor.authorSørum, Lisa
dc.contributor.authorSæter, Anette
dc.date.accessioned2016-11-10T13:05:21Z
dc.date.available2016-11-10T13:05:21Z
dc.date.issued2016-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420481
dc.description.abstractDet har vist seg vanskelig i følge forskningen å overføre lavkostmodellen på korte flyvninger over til langdistanse. Samtlige tidligere forsøk på transatlantiske ruter, mellom USA og Europa, har måttet gi opp innen få år. Norwegian er det første europeiske lavkostselskapet som ser ut til å ha lykkes med sin ekspandering til long haul markedet, som de lanserte i 2013. Med bakgrunn i dette har vi valgt å fordype oss i følgende problemstilling: ”er lavkostmodellen på short haul overførbar til long haul?” med utgangspunkt i Norwegian. Vi har benyttet oss av et casedesign og gjennomført en kvalitativ undersøkelse. Vårt utvalg av intervjuobjekter er valgt på grunnlag av deres brede kompetanse innen området, og består av Bjørn Kjos; administrerende direktør i Norwegian, Thomas Ramdahl; kommersiell direktør i Norwegian og Hans-Erik Jacobsen; flyanalytiker i First Securities. Vi har fått vite at Norwegian mer eller mindre har overført sin lavkoststrategi på short haul til long haul, og på de områdene kostnadsfordelene ikke har vært direkte overførbare, har de gjort tiltak for å likevel redusere sine kostnader til å være lavere enn tradisjonelle flyselskapers flyvninger på langdistansemarkedet. Lavkostmodellen dreier seg om de kostnadsfordelene som kan oppnås ved spesifikke særtrekk i følgende områder: - Turnaround tid og loadfaktor - Flyflåte - Setetetthet og klasser - Servicegrad - Punkt til punkt flyvninger mot ”hub and spoke” - Billettdistribusjon - Valg av flyplass - Personalkostnader Vi har også valgt å legge til et ekstra punkt som omhandler “Bonusprogram og lounger”, da dette er blitt svært relevant med tanke på markedets utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectReiselivsledelsenb_NO
dc.subjectLavkostmodellennb_NO
dc.subjectFlyselskapnb_NO
dc.subjectNorwegiannb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectCase-studienb_NO
dc.titleEr lavkostmodellen på short haul overførbar til long haul? - Med utgangspunkt i Norwegian.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge