Beslutningstaking i jaktfasen til Mills DA: Et casestudie av innovasjonsprosessen til Mills DA
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2420782Utgivelsesdato
2016-11-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne bacheloroppgaven er å avdekke hvilke faktorer som er de mest avgjørende for
beslutningene som tas hos den norske matvareprodusenten Mills DA. Selskapet jobber
strategisk og trinnvis med innovasjon, og innovasjonsløpet deres er delt opp i tre faser som de
kaller for “Jakte, lage og selge”. Fokuset i denne oppgaven er rettet mot jaktfasen.
Oppgavens overordnende problemstilling er: Hva er de mest avgjørende faktorene under
beslutningstaking i jaktfasen til Mills DA? For å gjøre studiet mer håndgripelig, har vi også
valgt å stille tre forskningsspørsmål vi mener er viktige og aktuelle for å belyse
problemstillingen. Som et resultat av dette har vi stilt følgende forskningsspørsmål:
F1: Bygger beslutningene på følelser, rasjonalitet eller en kombinasjon av dem begge?
F2: Påvirker ulike typer makt og maktbaser beslutningene som tas?
F3: Påvirker realkapital, humankapital og finanskapital beslutningene som tas?
Disse spørsmålene besvarte vi ved å gjennomføre et enkelt-casestudie med kvalitative
intervjuer av personer med beslutningsmandat i Mills DA. Vi fant at det i stor grad er en
strukturert beslutningsprosess hvor forbrukerbevis og rasjonalitet er viktig. Likevel fant vi at
lidenskap og følelser ofte kan ha mer å si, dersom argumentasjonen er god. Grunnen til at
følelser har mye å si, kan ligge i det faktum at jaktfasen ikke har en stor tilknytning til
økonomisk risiko. I tillegg fant vi at makt kan ha en sterk påvirkning, og at rammeverkene
legger føringer på hvordan beslutningene tas. Vi konkluderte med at rasjonalitet, følelser og
makt har er avgjørende faktorer som påvirker beslutninger i jaktfasen hos Mills DA, mens
kapital virker mindre avgjørende.