dc.contributor.author | Normann, Jens Wessel | |
dc.contributor.author | Viken, Tilla | |
dc.date.accessioned | 2016-11-15T08:11:16Z | |
dc.date.available | 2016-11-15T08:11:16Z | |
dc.date.issued | 2016-11-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2420917 | |
dc.description.abstract | Gjennom studiet vårt på Høyskolen Kristiania har vi fått stor interesse for nyskapende og
innoverende bedrifter. Snapchat har vært en av de mest populære og nyskapende sosiale
plattformen lansert de siste årene. Oppgavens formål har vært å belyse hvordan et
opprettholdende Snapchatbruk
kan forklares ut fra kognitiv motivasjonsteori.
Vi ønsket derfor å se på hvilke aspekter ved applikasjonen som kan forklare den vedvarende
bruken av Snapchat. For å tilegne oss denne forståelsen produserte vi følgende
problemstilling:
Er det ytreeller
indre motivasjon som predikerer et opprettholdende Snapchatbruk?
Vi har jobbet med denne problemstillingen ved å se på hvilke forhold respondentene har til
ulike sosiale medier. Videre har vi undersøkt aspekter ved Snapchat som kan virke
motiverende og i tillegg undersøkt hvilke funksjoner og egenskaper som har en appellerende
effekt. Til slutt har vi forsøkt å få svar fra respondentene om hvorfor de velger Snapchat
framfor andre sosiale medier. Enkelte av forskningsspørsmålene er basert på egne antakelser.
Det teoretiske grunnlaget består av kognitiv motivasjonsteori.
Denne oppgaven benytter seg av kvalitativ undersøkelse for å innhente egen data.
Respondentene ble valg ut av bestemte kriterier for å støtte formålet med oppgaven. Utvalget
er strategisk da vi ønsket å intervjue brukere av tjenesten, i tillegg faller utvalget innenfor den
største brukergruppen av Snapchat sett i alder.
Respondentene har blant annet blitt intervjuet om følelser og forhold i et forsøk å få frem mer
abstrakte tanker om temaet. Vi gjennomførte dybdeintervjuer av totalt seks personer, hvorav
3 menn og 3 kvinner. Gjennom analysearbeidet kommer det frem at det er tydelige
likhetstrekk mellom respondentene. Dette kom særlig godt frem da vi sammenlignet hva
respondentene bruker av Snapchats tjenester, hva de forbinder med Snapchat og hvordan de
stiller seg til andre sosiale medier. Videre så har vi funnet ut at Snapchat blir beskrevet på en
langt mer positiv måte enn andre sosiale medier, og foretrekkes som tjeneste for utveksling
av dagligdagse hendelser i form av bilder og videoer. Respondentene beskriver også det å
bruke Snapchat som givende. Derfor kan vi si at det som opprettholder og vedvarer bruken av
Snapchat er indre motivasjon. Respondenter føler ikke på ytre press som i Instagram, å bruke
tjenesten appellerer til den indre motivasjonen framfor den ytre og gir belønning i seg selv. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | sosiale medier | nb_NO |
dc.subject | kvalitativ metode | nb_NO |
dc.subject | snapchat | nb_NO |
dc.title | Er det ytreeller indre motivasjon som predikerer et opprettholdende Snapchatbruk? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |