Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNormann, Jens Wessel
dc.contributor.authorViken, Tilla
dc.date.accessioned2016-11-15T08:11:16Z
dc.date.available2016-11-15T08:11:16Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420917
dc.description.abstractGjennom studiet vårt på Høyskolen Kristiania har vi fått stor interesse for nyskapende og innoverende bedrifter. Snapchat har vært en av de mest populære og nyskapende sosiale plattformen lansert de siste årene. Oppgavens formål har vært å belyse hvordan et opprettholdende Snapchatbruk kan forklares ut fra kognitiv motivasjonsteori. Vi ønsket derfor å se på hvilke aspekter ved applikasjonen som kan forklare den vedvarende bruken av Snapchat. For å tilegne oss denne forståelsen produserte vi følgende problemstilling: Er det ytreeller indre motivasjon som predikerer et opprettholdende Snapchatbruk? Vi har jobbet med denne problemstillingen ved å se på hvilke forhold respondentene har til ulike sosiale medier. Videre har vi undersøkt aspekter ved Snapchat som kan virke motiverende og i tillegg undersøkt hvilke funksjoner og egenskaper som har en appellerende effekt. Til slutt har vi forsøkt å få svar fra respondentene om hvorfor de velger Snapchat framfor andre sosiale medier. Enkelte av forskningsspørsmålene er basert på egne antakelser. Det teoretiske grunnlaget består av kognitiv motivasjonsteori. Denne oppgaven benytter seg av kvalitativ undersøkelse for å innhente egen data. Respondentene ble valg ut av bestemte kriterier for å støtte formålet med oppgaven. Utvalget er strategisk da vi ønsket å intervjue brukere av tjenesten, i tillegg faller utvalget innenfor den største brukergruppen av Snapchat sett i alder. Respondentene har blant annet blitt intervjuet om følelser og forhold i et forsøk å få frem mer abstrakte tanker om temaet. Vi gjennomførte dybdeintervjuer av totalt seks personer, hvorav 3 menn og 3 kvinner. Gjennom analysearbeidet kommer det frem at det er tydelige likhetstrekk mellom respondentene. Dette kom særlig godt frem da vi sammenlignet hva respondentene bruker av Snapchats tjenester, hva de forbinder med Snapchat og hvordan de stiller seg til andre sosiale medier. Videre så har vi funnet ut at Snapchat blir beskrevet på en langt mer positiv måte enn andre sosiale medier, og foretrekkes som tjeneste for utveksling av dagligdagse hendelser i form av bilder og videoer. Respondentene beskriver også det å bruke Snapchat som givende. Derfor kan vi si at det som opprettholder og vedvarer bruken av Snapchat er indre motivasjon. Respondenter føler ikke på ytre press som i Instagram, å bruke tjenesten appellerer til den indre motivasjonen framfor den ytre og gir belønning i seg selv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsosiale mediernb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectsnapchatnb_NO
dc.titleEr det ytreeller indre motivasjon som predikerer et opprettholdende Snapchatbruk?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge