Statoil – en ikonisk merkevare?
Abstract
Innenfor merkevarelitteraturen er det to ulike teoretiske retninger - det psykologiskøkonomiske
perspektivet og consumer culture theory. Disse ytterpunktene presenterer ulike
retningslinjer og krav for hva som må til for å bygge en sterk og ikonisk merkevare. Denne
oppgaven er et casestudie som analyserer Statoils merkevare fra perspektivet tilhørende
consumer culture theory, tilknyttet teori av Douglas B. Holt og hans bok How Brands Become
Icons. Ved hjelp av dokumentundersøkelser av selskapets markedskommunikasjon fra deres
opprettelse i 1972 til 2015, søker oppgaven å finne svar på følgende forskningsspørsmål:
”Hva innebærer det å være en ikonisk merkevare?”
”Kan Statoil kategoriseres som en ikonisk merkevare gjennom Holts filter og rammeverk?”
Det er ikke blitt forsket på Statoils merkevare sett fra et slikt perspektiv tidligere, men flere
studier har forsøkt å analysere deres klimakommunikasjon, sammenhengen mellom selskapets
samfunnsansvar og omdømme, samt forskjellen på informasjonen de gir ut før og etter
delprivatisering og børsnotering. Utvalget av dokumenter som undersøkes i denne oppgaven
er blant annet Statoils årsrapporter, bærekraftrapporter, diverse handlinger og avgjørelser
selskapet har tatt gjennom årene, uttalelser fra ansatte, sponsorat og samarbeid.
Markedskommunikasjonen er blitt analysert og drøftet opp mot utvalgt teori.
Resultatene viser først og fremst at en ikonisk merkevare har kulturell kunnskap om sitt
samfunn, og benytter dette til å skape identitetsmyter som samfunnsborgere bruker til å si noe
om egen identitet og verdier. Statoil har på flere områder forsøkt å bygge sin merkevare basert
på noen av teoriens poeng, men strategien blir for mangelfull og mister dermed sin autentisitet
og troverdighet. I tillegg har selskapet hatt trangere handlingsrom enn private selskaper ville
hatt, fordi den norske stat først var eneste eier for så å bli deres største aksjonær. Forskningen
viser at sett fra consumer culture theory kan ikke Statoil kategoriseres som en ikonisk
merkevare. Til tross for dette er det lite tvil om at merkevaren sett fra et psykologiskøkonomisk
perspektiv kan anses som sterk, da den har en lang historie bak seg og har oppnådd
mye suksess gjennom sine leveår.