Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjeldheim, Odd Vetle Kinden
dc.contributor.authorStrøm, Shimeon David
dc.date.accessioned2016-11-15T13:26:24Z
dc.date.available2016-11-15T13:26:24Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421030
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven hadde som formål å undersøke det vi anser som et “adopsjonsproblem” i mobilbetaling. Tilnærmingen vår er inspirert av våre egne refleksjoner rundt temaet, men også det diverse fagfokuserte artikler og tidsskrifter foreslår som en mulig løsning på adopsjonsproblemet. I denne oppgaven har vi søkt etter å svare på følgende problemstilling; Hvordan kan mobilbetaling som en integrert del av en “mobil lojalitetsplattform” fungere som et sterkere incentiv til adopsjon enn å kun tilby transaksjonsløsningen alene? For å svare på denne problemstillingen valgte vi en kvalitativ tilnærming gjennom å gjennomføre to fokusgrupper. Teknologiaksept-modellen UTAUT har fungert som et veiledende rammeverk for undersøkelsene. Den har i oppgaven hjulpet oss til å avdekke interessante momenter rundt hvilke prosesser som legges til grunn for individers aksept av mobilbetaling. Formålet med fokusgruppene var å observere eventuelle forskjeller i informantenes oppfatning av den eksisterende formen for mobilbetaling og det vi ser på som en hypotetisk form for mobilbetaling. Undersøkelsene våre avdekket for det første en sterk økning i bruksintensjon ved den hypotetiske mobilbetalingsløsningen. Dette la føringer på våre helhetlige funn som antyder at oppfattet nytte, og herunder relativ fordel, er de sterkeste påvirkerne til bruksintensjon. Brukervennlighet ble også sett på som en viktig faktor da dette ble formulert som svært viktig ved en eventuell adopsjon av den hypotetiske løsningen. Sosial innflytelse ble mer eller mindre avvist av informantene, noe som kan ha sin forklaring i at mobilbetaling er et såpass nytt fenomen, og dermed få antall brukere. Sikkerhet og tillit til aktøren bak mobilbetalingsløsninger dukket også opp som viktige momenter for noen av informantene. I henhold til våre resultater formulerte vi - som en oppfordring til videre forskning - fem hypoteser. Her inkorporerte vi de ulike funksjonene som viste potensiale ved den hypotetiske løsningen, samt faktorer som oppfattet sikkerhet og tillit til aktøren bak løsningen. Til slutt - som et refleksjonsnotat - la vi frem en visualisering av den hypotetiske mobilbetalingsløsningen i den drakten vi har foreslått.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectmobilbetalingnb_NO
dc.subjecttransaksjonsløsningernb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleMobilbetaling og Adopsjonsproblemet : Hvordan kan mobilbetaling som en integrert del av en ’mobil lojalitetsplattform’ fungere som et sterkere incentiv til adopsjon enn å kun tilby transaksjonsløsningen alene?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge