Tjener utstyrsleverandører noe på å sponse idrettsutøvere?
Abstract
Problematikken som blir besvart i denne bacheloroppgaven er om utstyrsleverandører tjener
noe på å sponse idrettsutøvere. Jeg har sett på et spesifikt tilfelle: Karoline Bjerkeli Grøvdal
blir sponset av Adidas og bruker dette merket konsekvent, hvor jeg har valgt å se på en
spesiell sko. Tematikken er spennende, da det i de senere år har blitt brukt flere milliarder
kroner på sponsorater, hvor størsteparten er til idrett. Jeg har valgt å fokusere på samarbeid
mellom idrettsutøver og utstyrsleverandør.
Jeg har brukt relevant teori om holdninger, kjøpsintensjon og sponsorater for å utvikle
hypoteser og en undersøkelse. Teorikapittelet er veldig avgrenset og har holdt seg til det jeg
har målt i undersøkelsen. Jeg har brukt både eksperimentelt design og beskrivende analyse for
å besvare problemstillingen. Jeg har hatt fire hypoteser, hvor to har blitt svart på ved hjelp av
ANOVA-analyser og to ved hjelp av regresjonsanalyser. Det viste seg at tre av fire hypoteser
måtte forkastes, slik at kun en ble stående.
Resultatene i denne undersøkelsen kan bety at leverandørene av utstyr ikke får så mye igjen
for disse avtalene. Det har blir drøftet rundt disse resultatene og foreslått hvordan det kunne
blitt målt annerledes. Mye kan tyde på at andre utøvere kunne gitt andre svar, samtidig som
det kan se ut til at min undersøkelsen har enkelte feil.
Det er mye forskning som kan være relevant videre. Regresjonsanalysene til to av hypotesene
forteller at det finnes mange flere variabler som kan påvirke sammenhengen mellom
uavhengig og avhengig variabel. I tillegg hadde en større og mer omfattende studie, hvor det
blir brukt mer enn én idrett og mer enn én person, og eventuelt en lagidrett og ikke individuell
idrett.