Muligheter og utfordringer for norske bedrifter på det nigerianske markedet
Abstract
I denne bacheloravhandlingen har jeg tatt for meg fagfeltet internasjonal markedsføring.
Jeg har gått i dybden på hvilke fremgangsmåter norske bedrifter benytter seg av ved
internasjonalisering og utfordringene knyttet til dette. Jeg valgte å fokusere på norske
bedrifter i Nigeria. Min problemstilling er som følger:
¨Hvilke fordeler har norske bedrifter av å samarbeide med NABA ved etablering på det
nigerianske markedet? Hvilke kulturelle og forretningsmessige utfordringer møter norske
bedrifter i Nigeria?¨
For å kunne besvare den gitte problemstillingen benyttet jeg meg av relevant teori innenfor
internasjonal markedsføring og interkulturell kommunikasjon. Noen av de sentrale temaene
denne bacheloravhandlingen omhandler er inngangsstrategi, risiko, transaksjonskostnader,
tidsoppfatning, maktdistanse, hierarki og relasjonsbygging.
Den metodiske tilnærmingen som er blitt benyttet i denne bacheloravhandlingen er kvalitativ
og case design som forskningsmetode. Yins 5 komponenter er blitt benyttet som casedesign.
Jeg valgte å operere med en case design og flere analyseenheter. Dybdeintervjuer ble utført
med informanter som oppfylte kriteriene. Etter at alle intervjuene var transkribert, ble det
brukt mønstringsmatching for å analysere funnene. Til slutt ble forskningsresultatet analysert
og tolket opp mot all den innsamlede teoretiske dataen.
De viktigste funnene jeg har kommet frem til er:
- Samarbeid med NABA øker mulighetene for å lykkes på det nigerianske markedet.
- Relasjon er vesentlig for å lykkes og en av de største kulturelle uliktetene mellom
Norge og Nigeria.
- Hierarkisk arbeidsstruktur som er i Nigeria kan være en utfordring for norske bedrifter.
- Titulering og mer formell opptreden og kleskoder i Nigeria kontra Norge.
- Forberedelser og kartlegging i god tid før etableringen er en vesentlig suksessfaktor.
- Større risiko på det nigerianske markedet en det norske.
Dette er noe som må tas med i betraktning.
- Vanskelig å få data angående markedet.
- Større transaksjonskostnader enn på det norske markedet.
- Er ikke et marked for rask økonomisk gevinst.
Gode relasjoner og lokale samarbeidspartnere med lokal kunnskap om markedet er den
viktigste suksessfaktoren. Gode forberedelser og innhenting av relevant data er også et viktig
kriteria for å lykkes i Nigeria.