Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørnstad, Tina
dc.contributor.authorDalseth, Stine Strøm
dc.contributor.authorTjønnøy, Helga
dc.date.accessioned2016-11-17T09:19:29Z
dc.date.available2016-11-17T09:19:29Z
dc.date.issued2016-11-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421480
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er markedsføring gjennom store livsstilsblogger. Problemstillingen er "Reklameinnlegg på blogg - har merkingen noe innvirkning på kjøpsintensjonen til leserne?" Med denne oppgaven ønsket vi å undersøke hvorvidt måten bloggere velger å merke reklameinnleggene sine på, har noen innvirkning på kjøpsintensjon til leserne. Den viktigste teorien som var med på å danne grunnlaget til temaet er Persuasion Knowledge-teorien. I følge denne teorien er forbrukere aktive deltakere i markedsføringstiltak, og derfor er åpenhet lønnsomt. Dette overførte vi til hypotesene våre. Dermed antok vi at å merke reklameinnlegget vil være mest effektivt i henhold til kjøpsintensjon, men at denne merkingen helst skulle skje uten overdrivelse. Vi lagde også en underhypotese der vi antok at holdning til bloggeren har en innvirkning på kjøpsintensjonen. I tillegg var vi innom teorien rundt Word of Mouth markedsføring for å bedre forstå hvorfor reklame på blogg er så effektivt. Vi hadde en kvantitativ tilnærming, og valgte å bruke en nettbasert spørreundersøkelse med eksperimentell design. Vi hadde tre grupper hvor alle ble eksponert for det samme blogginnlegget som var en annonse for en barberhøvel. Merkingen var forskjellig innenfor gruppene, og det var dette som var manipulasjonen. Den ene gruppen fikk innlegget med normal, diskré merking; den andre gruppen fikk ingen som helst merking og den siste gruppen fikk en overdrevent tydelig merking. Vi gjennomførte en variansanalyse for å teste hovedhypotesene våre, og en korrelasjonsanalyse for å teste underhypotesen. Vi fikk ikke støtte for de to hovedhypotesene, men vi fikk derimot støtte for underhypotesen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectreklamenb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.subjectlivsstilsbloggernb_NO
dc.subjectpersuasion knowledgenb_NO
dc.titleMerking av reklameinnlegg på bloggnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge