Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoel, Eivind Vatne
dc.date.accessioned2016-11-17T09:28:25Z
dc.date.available2016-11-17T09:28:25Z
dc.date.issued2016-11-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421483
dc.description.abstractHumor er et virkemiddel som brukes mye i reklame, og effektene av dens bruk er delvis kartlagte. Det er først og fremst det affektive som påvirkes av humoren, videre er det rapportert om mindre sterke effekter, både i positiv og negativ grad. Denne oppgaven ser på hvordan humor påvirker risikovilje, og undersøker også om selvkontroll kan ha en modererende rolle. Gjennom en kvantitativ datainnsamling og et eksperimentelt forskningsdesign ble totalt 83 førsteårsstudenter ved Høyskolen Kristiania og Politihøgskolen, vist en humoristisk reklame, eller en uhumoristisk reklame knyttet til pensjonssparing. De besvarte et spørreskjema der de rapporterte grad av selvkontroll, affektiv respons til reklamen, samt svarte på to spørsmål der man kunne velge mellom et alternativ med mer risiko og et med mindre risiko. Datasettet ble analysert i SPSS basert på utarbeidede hypoteser. Resultatene viser at humor har en signifikant negativ effekt på risikovillighet og gir til usignifikante indikasjoner på at affekt kan være en medierende faktor. Undersøkelsene tilsier ikke at selvkontroll påvirker forholdet mellom affekt og risikovilligheten. Selv om oppgavens hypoteser ikke støttes er det tendenser til interessante funn og den legger til rette for interessante videre undersøkelsesprosjekter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjecthumornb_NO
dc.subjectreklamenb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.subjectrisikoviljenb_NO
dc.titleHumor i reklame og risikovillighetnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge