Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindqvist, Vilde
dc.contributor.authorLund, Anna
dc.contributor.authorLindblad, Anette
dc.date.accessioned2016-11-17T09:56:54Z
dc.date.available2016-11-17T09:56:54Z
dc.date.issued2016-11-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421507
dc.description.abstractStorytelling har i det siste blitt mer og mer brukt i form av reklame, da det er et stadig økende behov for å differensiere produkter og gi forbrukeren en verdiøkende opplevelse. Vi valgte å skrive om storytelling som kommunikasjonsstrategi i annonse og undersøke effektene. Vi ønsket å se på effektene merkeholdning, holdning til annonse og kjøpsintensjon. For å undersøke dette, valgte vi å gjøre en kvantitativ undersøkelse, hvor vi gjennomførte et eksperiment med manipulasjon. Manipulasjonen vi brukte var en annonse med storytelling om vannmerket Water of Norway.! På bakgrunn av teori kan blant annet storytelling bidra til å gjøre budskapet mer troverdig, skape positive følelser hos mottakerne og oppfattes som mer overbevisende enn fakta. Dette sammen med andre faktorer er med på å skape en forbrukers holdning. Holdning ble målt ved å se på trekomponentmodellen. Holdningsteori tilsier at en positiv holdning kan føre til kjøpsintensjon. I tillegg til dette ønsket vi å måle hvorvidt involvering kan ha en effekt på forholdet mellom eksponering for annonse og merkeholdning, holdning til annonse samt kjøpsintensjon. Det ble ut ifra denne teorien utviklet fire hypoteser. Eksperimentet ble testet på studenter ved Høyskolen Kristiania. Resultatene ble analysert i statistikkprogrammet SPSS. Vi gjennomførte ulike relevante analyser for å få svar på hypotesene våre, samt vår problemstilling. Resultatene viste at storytelling i annonse ikke har en positiv effekt på merkeholdning, holdning til annonse eller kjøpsintensjon. Derimot viste funnene seg å være interessante, da vi fant en signifikant forskjell med annonse uten storytelling og holdning til annonse. Vårt studie har med dette bidratt til en bredere forståelse av fenomenet storytelling i annonse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectstorytellingnb_NO
dc.subjectreklamenb_NO
dc.subjectkommunikasjonsstrategiernb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.titleEffektene av storytelling som kommunikasjonsstrateginb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge