Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndresen, Christer
dc.contributor.authorBerg, Anniken
dc.contributor.authorBergerud, Karianne Sittrup
dc.date.accessioned2016-11-21T07:12:18Z
dc.date.available2016-11-21T07:12:18Z
dc.date.issued2016-11-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421980
dc.description.abstractDet norske elbilmarkedet har vokst bemerkelsesverdig de siste seks årene, der Norge i dag er blitt det landet i verden som selger flest elbiler pr. innbygger. Det finnes flere årsaksforklaringer til denne voldsomme elbilutviklingen, der denne oppgaven har til hensikt å undersøke statens rolle som en forklaringsfaktor til kjøp av elbil. Fra og med den første elbilen ble introdusert i det norske markedet og frem til nå har Norge opparbeidet seg til å ha den mest avanserte elbilpolitikken i verden, der de fordelaktige godene ved kjøp og bruk av elbil er essensielle. Hensikten bak politikken er målet om å bli en klimanøytral stat på lengre sikt. Videre er det usikkerhet rundt denne intense elbilpolitikkens varighet. Fokuset i denne oppgaven er rettet mot forståelse av forbrukeratferd og elbil-insentivenes innvirkning på kjøpsintensjonen av elbil. For å teste kjøpsintensjonen er det å undersøke effekten av en mulig fjerning av elbilinsentivene en gjennomgående del av oppgaven. Oppgavens problemstilling: ”Hva vil skje med forbrukerens kjøpsintensjon av elbil dersom statens elbil-insentiver blir fjernet?” For å få svar på problemstillingen er det benyttet en kvantitativ tilnærming, der designet for undersøkelsen er spørreundersøkelse. Populasjonen er forbrukere som har intensjon om kjøp av elbil, der utvalget er medlemmer av elbilforum som eier elbil i dag. Undersøkelsen resulterte i 145 besvarelser. Oppgaven opererer med totalt 14 hypoteser, hvorav 7 av disse er underhypoteser for å besvare oppgavens problemstilling. Basert på resultatene fra analysen, kan oppgaven konkludere med at regjeringen i dag har en avgjørende innvirkning på forbrukerens kjøpsintensjon av elbil. Dette begrunnes nøyere ved at kjøpsintensjonene blir svekket i varierende grad basert på forbrukerens bosted og inntekt. Oppgaven kan anses som et interessant funn for samfunnet som helhet, både for forbruker, marked og regjering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectelbil-intensivernb_NO
dc.subjectelbilernb_NO
dc.subjectelbilpolitikknb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.titleHva vil skje med forbrukerens kjøpsintensjon av elbil dersom statens elbil-insentiver blir fjernet?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge