Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoth, Janine
dc.contributor.authorDokken, Marianne
dc.contributor.authorBerg, Mathias Odden
dc.date.accessioned2016-11-21T08:41:21Z
dc.date.available2016-11-21T08:41:21Z
dc.date.issued2016-11-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2422027
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven baserer seg på vår genuine interesse for påvirkning- og ledelsesfagene. Vi finner det interessant å se nærmere på hvordan andre oppfatter ledere som tar i bruk blogg hvor det publiseres både private og jobbrelaterte innlegg. Oppgaven skal derfor forsøke å bevisstgjøre persepsjonen som finnes om ledere som tar i bruk blogg. For å kunne undersøke dette har vi tatt i bruk Stereotype Content Model (SCM). Modellen er tidligere tatt i bruk av Fiske, Cuddy, Glick og Xu (2002), og har vært en inspirasjon til utformingen av vår oppgave. For å kunne se nærmere på persepsjonen som finnes om ledere som blogger har vi utformet følgende problemstilling som utgangspunkt: ”Hvordan skaper blogging persepsjon av lederskap?” Ettersom denne undersøkelsens formål er å forstå og beskrive et fenomen innebærer dette at vi har valgt en eksplorativ tilnærming som har et fenomenologisk utgangspunkt som forskningsdesign. Vi har derfor gjennomført individuelle dybdeintervjuer av vårt utvalg, som er avgrenset til yngre ledere i norsk næringsliv som befinner seg i Oslo-området. Vår undersøkelse viser at det finnes ulik persepsjon av lederskap, når ledere tar i bruk blogg. Funnene i undersøkelsen indikerer at våre informanter assosierer bloggfenomenet med begrepet rosablogger. Det forekommer tendenser av fordommer og stereotypier til bloggfenomenet, og dette kan sees i sammenheng med horneffekten. Funnene indikerer at ledere som blogger ikke fremstår som varme, men at bruken assosieres med å skape en fasade og fremme seg selv. Det viser seg at våre informanter stiller spørsmålstegn til lederens troverdighet når man tar i bruk blogg, men at autoritetsprinsippet er gjeldende når det kommer til statussymbolet titler. Det kan tenkes at det forekommer en klikk-snurr respondering når man blir presentert for tittelen leder, på bakgrunn av at samtlige informanter beskriver ledere som blogger som kompetente. Det som også kan oppstå er glorieeffekten hvor vi liker mennesker som er like oss selv, og at våre informanter aksentuerer det som passer. I vår undersøkelse viser det seg at ledere med en posisjonsmakt eller en stillingstittel, kan skadeliggjøre sitt eget omdømme men også relasjoner i organisasjonen, ved å bruke blogg til å ytre om sine private holdninger. På en annen side viser det seg derimot at det kan være effektivt å ta lederskap ved hjelp av blogg når man ikke har en konkret posisjonsmakt i en organisasjon, ifølge vår undersøkelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectbloggernb_NO
dc.subjectbloggingnb_NO
dc.subjectlederenb_NO
dc.subjectStereotype Content Modelnb_NO
dc.subjectSCMnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleHvordan skaper blogging persepsjon av lederskap?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge