Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeimtun, Christine
dc.contributor.authorMyhre, Linn-Andrea
dc.date.accessioned2016-11-21T08:45:12Z
dc.date.available2016-11-21T08:45:12Z
dc.date.issued2016-11-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2422030
dc.description.abstractFormålet med denne studien baseres på om kjønn har en innvirkning på lederstil og kommunikasjon, samt om det mannlige kjønnet er mer foretrukket enn det kvinnelige da det eksiterer flere menn enn kvinner i lederstillinger. Studien vil omhandle ledere i detaljhandelbransjen, med vekt på daglig ledere fremfor topp ledelsen i de eventuelle kjedene. Studien tar for seg en rekke ny og gammel, men relevant teori og en benytter en kvalitativ metode for innhenting av datamaterialet. Det er gjennomført dybdeintervjuer ved hjelp av et semi-strukturert intervjuguide. Vi har intervjuet 6 ledere og 5 medarbeidere, studien bærer derfor et preg av medarbeiderens syn på lederen. Studiens problemstilling er: Hvordan påvirker kvinnelig kontra mannlig ledelse kommunikasjon og lederstil i detaljhandelbransjen? Problemstillingen stiller 3 spørsmål, og danner grunnlaget for 3 forskningsspørsmål: F1: Hvilken lederstil benytter den kvinnelige og mannlige lederen? F2: Hvilke kommunikasjonskanaler blir benyttet av mannlige og kvinnelige ledere? F3: I hvilken grad foretrekkes mannlige ledere fremfor kvinnelige ledere? Denne studien har kommet frem til at mannlig og kvinnelig ledelse til dels er forskjellig, dette spesielt med tanke på lederstil. Det viser seg i to av tre tilfeller at den kvinnelige lederen benytter seg av en transformerende lederstil, mens den mannlige lederen benytter seg av en transaksjonslederstil. Kommunikasjonsanalysen frembringer funn på at samtlige ledere benyttet seg av kommunikasjonskanaler med høy informasjonsfylde, og at det på bakgrunn av dette ikke anses å eksitere en korrelasjon mellom kommunikasjon og kjønn med tanke på kommunikasjonskanaler. Studien finner samtidig at slike kanaler reduserer misforståelser. Til slutt belyses kjønnstematikken hvor kun en av informantene mente at en mannlig leder var bedre å ha enn en kvinnelig leder. Fire av fem foretrekker ikke det ene kjønnet fremfor det andre, og studien finner derfor at den mannlige lederen i svært liten grad foretrekkes bedre enn den kvinnelige.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectkjønnnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectdetaljhandlernb_NO
dc.subjectlederstilnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleLedelse - En kjønnsforskjell? : Hvordan påvirker kvinnelig kontra mannlig ledelse kommunikasjon og lederstil i detaljhandelbransjen?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge