Hvilke avvik kan oppstå mellom ledere og deres ansattes oppfatning om motivasjon?
Abstract
I en arbeidshverdag der du som ansatt har en leder over deg, antar vi det kan oppstå
misforståelser mellom deg og din leder, om hvordan du motiveres. Dette mener vi kan
forekomme i såkalte avvik, som ikke alltid er enkle å observere eller avdekke. Disse avvikene
ønsker vi å avdekke gjennom en kvantitativ tilnærming, med teori som belyser ulike
perspektiver på ledelse og motivasjon. Vi valgte å ta utgangspunkt i servicebedriften Expert,
der det er en struktur med ansatte og salgsledere. Gjennom to spørreundersøkelser, en
utformet til de ansatte, og en til salgslederne, stilte vi spørsmål med samme ordlyd, for å se
om vi kunne avdekke det vi ønsket.
Problemstillingen vår er “Hvilke avvik kan oppstå mellom ledere og deres ansattes oppfatning
om motivasjon?” Videre har vi valgt å stille oss spørsmål om hva som skaper motivasjon
blant de ansatte, og hvilken innvirkning dette har på jobb-bytte. Vi avgrenset denne mot
Expert, der lederne er salgslederne. Resultatene av spørreundersøkelsen og analysene våre
viste at det er ulike avvik i oppfatningen til de ansatte og salgslederne om motivasjon, men de
er ikke så store og betydningsfulle som vi først antok. Å bli anerkjent, og at lederne
kommuniserer målsetting for å skape retning, er de største bidragsyterne til motivasjon etter
vår undersøkelse. Mål og mening viser seg også å ha en betydelig effekt på jobb-bytte
intensjonen til de ansatte.