Nyhetens plass i et digitalt medieunivers: En kvalitativ studie av unge kvinners lave nyhetsforbruk
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453364Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I samtiden preger det digitale og fragmentert medielandskapet nettgenerasjonens preferanser
og vaner i hverdagen, også når det kommer til deres konsum av nyheter. Tidligere studier
indikerer at spesielt jenter ser ut til å velge vekk de harde nyhetene til fordel for mykt og mer
underholdende innhold. Formålet med undersøkelsen som presenteres i denne
bacheloroppgaven er å få en bredere forståelse av unge jenters refleksjoner og forhold til
harde nyheter på digitale flater. Temaer som nyhetsunnvikelse, nettgenerasjonen,
nyhetspresentasjon, opinionsledere og opplevd nytteverdi har vist seg gjeldende gjennom
denne studien, for å bedre forstå hvilke prioriteringer jentene gjør i sin mediehverdag.
Vi har derfor lagt følgende problemstilling til grunn for vår forskning: “Hvordan reflekterer
unge kvinner med lavt nyhetsforbruk over egen interesse for og konsum av harde nyheter på
digitale flater?”
For å best mulig kunne besvare dette spørsmålet, har vi utformet tre mer konkrete
forskningsspørsmål: 1. I hvilken grad opplever jentene at presentasjon av harde nyheter på
digitale flater passer overens med deres øvrige mediekonsum? 2. I hvilken grad har avsender
og sosiale relasjoner betydning for deres nyhetskonsum? 3. Hvilken rolle spiller harde nyheter
i deres hverdag?
Vi har gjennom studie benyttet oss av et kvalitativt design med semistrukturelle
dybdeintervjuer av ni unge kvinner på videregående skole i Oslo. Basert på de tre
forskningsspørsmålene blir funnene i studien diskutert gjennom teoretiske tilnærminger som
omhandler nyhetenes presentasjonsmåte, dens avsender og jentenes opplevde nytteverdi. Våre
funn bekrefter flere av de samme forholdene som fremkommer i tidligere undersøkelser av
fenomenet, men vi har også fått innsyn i interessante refleksjoner som vi ikke har sett
tendenser til i andre studier. Trolig kan disse bidra til å nyansere forståelsen av fenomenet
nyhetsunnvikelse. Det har gjennom vår studie vist seg at nyhetens presentasjonsmåte har en
betydning for jentenes valg av konsum, sett i lys av deres preferanser og øvrige
mediekonsum. Våre funn indikerer også at nyhetens avsender har en positiv innvirkning på
deres faktiske konsum og forståelse av den gitte nyheten. Et siste moment som gjør seg
gjeldende for jentenes prioriteringer av nyhetskonsum, er den opplevde nytteverdien de sitter
igjen med.