Pakningsdesign for insekter som mat
Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt i insekter som mat, med hensikt å utvikle et appellerende
pakningsdesign. På grunn av verdens voksende befolkning vil det ikke ta få år før det tilslutt
ikke er nok områder til å avle og dyrke opp mere mat. Derfor er insekter et godt alternativ,
grunnet høyt næringsinnhold, oppdretten krever lite plass og vann, og det slipper ut lite
klimagasser (Nrk).
Matprodusenten Vågal vil lansere en matserie basert på insekter, med hensikt i å introdusere
insekter som mat til det norske folk. Det langsiktige målet er å gjøre insekter til en ny
matkultur i fremtiden. Matserien vil bestå av produktene mel, pasta og snacks, alle med
sirisser som hovedingrediens. Vågals strategi er å sette blikkfanget bort fra selve insektene,
og heller fokusere på produktfordelene. De vil vektlegge at produktene bla. er bærekraftige,
naturlige, og har høyt næringsinnhold. Insekter som mat er fortsatt sett på som ekkelt i vesten,
å må derfor introduseres på en forsiktig måte. Virkemiddelet til Vågal vil være kreativitet. De
vil spille på en appellerende pakning, og et fengende navn. På den måten vil sjansen øke for
at forbrukerne blir nysgjerrige.