Show simple item record

dc.contributor.authorWibe, Julie
dc.contributor.authorLe, Tu Uyen Thi
dc.date.accessioned2017-09-12T09:59:59Z
dc.date.available2017-09-12T09:59:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454215
dc.description.abstractTemaet for denne bacheloroppgaven er karismatisk ledelse og dets overførbarhet. Med utgangspunkt i allerede eksisterende teori og litteratur ønsket vi å få en dypere forståelse for temaet. Vi vil i denne oppgaven svare på følgende problemstilling: Er Steve Jobs karismatiske lederskap noe så unikt i historien knyttet til tidspunkt, person og sted at det er mer kilde til fascinasjon enn at det har noen overføringsverdi? For å besvare problemstillingen vår på best mulig måte har vi benyttet oss av en fenomenologisk forskningsdesign, innenfor kvalitativ forskning. Innhenting av data har foregått gjennom dybdeintervjuer med syv informanter fra teknologibedrifter og kreative reklamebransjer. Disse informantene ga oss relevant innsikt i ulike lederstiler og dets overførbarhet gjennom både deres kunnskap og erfaringer. Videre ble funnene fra dybdeintervjuene analysert og drøftet opp mot eksisterende teorien. For å belyse dette har vi tatt med teorien til Thorsvik om ledelse, og teoretikere som sier noe om karisma og lederskap, blant annet Max Weber, Jim Collins og Peter Drucker. Resultatet for forskningsprosjektet vil gi en forståelse om den karismatiske lederstilen til Steve Jobs er overførbar eller ikke.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativitet, Innovasjon og Forretningsutviklingnb_NO
dc.subjectSteve Jobsnb_NO
dc.subjectLederstilernb_NO
dc.titleSteve Jobs karismatiske lederstil og dets overføringsverdinb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal