Designets rolle for salg av snus: En kvalitativ undersøkelse på påvirkningsfaktorer til snusforbruk
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455212Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med innføring av standardiserte tobakksemballasjer, ble vår interesse fanget av
argumentasjonen bak den nye lovbestemmelsen; at unge blir påvirket til å ville prøve snus på
grunnlag av snusboksens design. Vi ønsket å forstå hva som påvirker beslutningen og
adferden til unge, ved å gå tilbake til der det startet. Formålet er at vi ønsker å få et bedre
forståelse av hvorfor de prøver, hva som påvirker og hvordan de blir påvirket.
Bakgrunnen for denne oppgaven er å se på problematikken av hvordan unge påvirkning til å
prøve helseskadelige midler. Med utgangspunkt i agrumentasjonen for standaliserte
tobakksemballasjer ønsker vi å studere hvilken rolle designet har så på snusforbruket.
Gjennom en kvalitativ tilnærming har vi klart å forstå informantene gjennom en
fenomenologisk virkelighetsoppfatning.
Slik vi har forstått det har designet en liten funksjon ved rekruttering av unge snusbrukere, da
ungdommer påvirkes i høyest grad av personer de ser opp til. Behovet for å føle
anerkjennelse og tilhørighet i et fellesskap stilles sterkest an - hvor snusen representerer et
symbol for anerkjennelse. Vi har kommet til kjennskap at designet på snusen ikke har en
avgjørende del ved start av snus, men derimot forteller snusboksen noe om hvem som snuser
hva.