Outsourcing – En kortsiktig strategi for renhold på hotell?
Abstract
Problemstillingen vi har valgt i denne undersøkelsen er “Hvordan påvirker tilknytningsform arbeidets organisering og arbeidsmiljø innen renhold i hotell?”
Formålet med denne oppgaven er å avdekke organisatoriske forskjeller mellom interne og eksterne ansatte på renholdsavdelinger i hotellsektoren. Vi har valgt denne problemstillingen da det er av interesse for oss i henhold til vårt studieløp, samtidig som at dette ofte er et omtalt tema i media og arbeidslivet.
Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse som gikk i bredden av utvalget ved hjelp av et tverrsnittlig forskningsdesign. Dette utførte vi ved å bruke spørreskjemaer som skulle besvares av respondentene, og deretter analyserte våre funn gjennom bivariate krysstabeller.
Funnene våre viste seg å være et fint grunnlag for våre fire forskningsspørsmål som vi valgte for å besvare vår problemstilling. For å besvare disse forskningsspørsmålene valgte vi å ha et hovedfokus på tilknytningsformer og kommunikasjon i vår teori. I drøftingen ser vi på negative og positive påvirkningsfaktorer på arbeidets organisering og arbeidsmiljø.
Da vårt utvalg ikke er stort nok til at det egner seg til å generalisere til populasjonen, mener vi at våre funn likevel er en indikasjon på at tilknytningsformene bedriften velger å bruke blant renholdsansatte, har en påvirkning på organisering og arbeidsmiljø på arbeidsplassen.