Revenue management - En oppgave om optimale kompetansekrav for en resepsjonist
Abstract
Med denne oppgaven har vi som forskere hatt som mål å belyse hvorfor det er viktig at
resepsjonen på et hotell har nødvendig fagkunnskap om Revenue Management. Vi mener det
er holdepunkter for å si at dette er essensielt for et optimalt arbeid med pris- og
kapasitetsstyring. Ta for eksempel et kurs- og konferansehotell. Sett fra et RM- perspektiv må
de som mottar bestillingen huske på å dele flere opplysninger for at resepsjonen har den
informasjonen de trenger for optimal samhandling med gjesten. Det dreier seg blant annet om
opplysninger om gjesten, ønsker, avtaler, prisavtaler og andre forhold tilknyttet oppholdet.
Dersom samhandlingen på tvers av avdelinger mislykkes, kan hotellet som sådan fremstå som
et dårlig vertskap, ved at resepsjonisten ikke har den kunnskapen som er nødvendig for å
imøtekomme krav og forventninger.
Denne oppgaven tar opp en problemstilling som det både er forsket lite på i hotellbransjen, og
som det også er satt lite søkelys på. Problemstillingen lyder;
”Hvilken kompetanse om Revenue Management bør resepsjonisten inneha for å sikre
optimal pris- og kapasitetsstyring?”
Vi har benyttet kvalitativ forskningsmetode, der forskningsdesignet er dybdeintervjuer av
semistrukturert grad. Utvalget er intensivt og består av åtte informanter med ulik
stillingstilknytning innen hotellbransjen, rettere sagt; First Hotels. På bakgrunn av vår
deltakelse i et prosjekt med denne hotellkjeden, har vi benyttet vår mentors relasjoner til å
komme i kontakt med de riktige informantene. Funnene som fremkommer av forskningen tilsier
at mye av den teoretiske forankringen i denne oppgaven, utgjør viktig fagkompetanse som
resepsjonisten bør kunne noe om for å sikre optimal pris og kapasitetsstyring. For å
virkeliggjøre dette viser funnene at First Hotels’ fremtidige fokus bør rettes mot
organisasjonslæring for å oppnå en organisasjon som i enda høyere grad er forbundet med
engasjement, internkommunikasjon og dobbeltkretslæring. Dette kan være suksesskriter for å
sikre at resepsjonister skal kunne få den kompetanse om Revenue Management vi mener er
nødvendig sikre optimal pris og kapasitetsstyring.