Co-creation: Hvordan forbrukerdrevet innovasjon skaper verdi for både forbruker og bedrift
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å å skape en bedre forståelse for hvordan verdi skapes
i form av innovasjonsprosessen ”co-creation”. Oppgaven tar sikte på hvordan prosessen
foregår på et organisatorisk nivå og hvordan dette påvirker bedriften og forbrukeren. Hvordan
verdien skapes og hvordan bedrifter kan utnytte samarbeidet med forbrukeren senere i
livsløpet er sentrale temaer som skal besvares i denne oppgaven. Innovative organisasjoner
finnes det mange av, men en del klarer ikke å legge til rette for en ny innovasjonsprosess. På
bakgrunn av dette skal jeg se nærmere på hvordan dette gjøres i praksis og hvordan dette
gagner både bedrift og forbruker.
Teorigrunnlaget for denne oppgaven er basert på forskning og litteratur gjort på selve
innovasjonsprosessen, og organisasjoner som tar for seg ”co-creation”. Jeg skal ta for meg
sentrale temaer som innovasjonsbegrepet, verdibegrepet, viktige prinsipper, og effekten av
co-creation.
Problemstillingen jeg har valgt er:
”Co-creation: Hvordan Forbrukerdrevet innovasjon skaper verdi for
både forbruker og bedrift”
For å kunne svare på denne problemstillingen har jeg måttet hente inn flere teorier og
begreper slik at jeg kunne svare på en pålitelig og ordentlig måte. Oppgaven gir et bra og
helhetlig inntrykk av hva co-creation er og hvordan denne prosessen skaper verdi for både
kunde og bedrift. Grunnet få forskningsartikler på norsk som omhandler temaet, måtte jeg
oversette en hel del engelske artikler med mange vanskelige ord og uttrykk. Dette kan ha
ødelagt flyten i skrivingen litt, men det skal fortsatt være fullt forståelig.
Jeg håper mitt resultat fra oppgaven kan gi innblikk i hva co-creation er, og hvordan denne
prosessen skaper verdi. God lesing!