På hvilke måter kan TOMS og Uggs sitt samfunnsengasjement påvirke forbrukerens holdninger til merkevaren?
Abstract
Denne oppgaven tar for seg temaene påvirkning og samfunnsansvar. Vi ønsket å teste hvordan samfunnsansvaret til skomerkene TOMS og UGGS kan påvirke forbrukeres holdninger til merkevarene. Vi har benyttet Cialdinis forskning som en grunnmur for videre analyser. Vi ønsker også å teste hvilke bakgrunnsvariabler som er med å påvirke og danne holdninger knyttet til merkevarene.
Basert på dette utformet vi problemstillingen
“På hvilke måter kan TOMS og Uggs sitt samfunnsengasjement påvirke forbrukerens holdninger til merkevaren?”.
For å kunne svare på denne problemstillingen utviklet vi tre hypoteser. Vi starter oppgaven med en teoridel hvor vi ser på de ulike elementene i problemstillingen. Vi ønsket å se nærmere på samfunnsansvar, påvirkning, forbrukere, holdninger og merkevarer. Vi startet prosessen ved å utføre en pre-test, for å teste kvaliteten på spørsmålene våres. Undersøkelsen består av en kvantitativ metode og tverrsnittsundersøkelse design.
For å teste hypotesene våre, ble respondentene presentert for en caseoppgave i undersøkelsen. Casen besto av to alternativer hvor de enten hadde muligheten til å kjøpe sko og støtte et godt formål, eller kjøpe billigere sko til egen fordel. Resultatene fra undersøkelsen ble analysert i det statistiske programmet SPSS, der vi blant annet gjennomførte en deskriptiv-, regresjons og multiple response analyse. Vi benytter ulike analyser for ulike variabler, for å kunne tolke og forstå data. Multiple response analysen viser prosentvis hva respondentene har svart, og vi har tilgang til alle bakgrunnsvariabler. Modellen skiller gruppen, og vi ser hva som påvirker, hvilke holdninger og hva respondentene assosierer med merkevaren.