Taktisk Merkevareledelse i oppstartsfasen av agenturer i Norsk motebransje
Abstract
Målet med dette studiet var å øke forståelsen for hvordan ny oppstartede agenturer benytter
seg av merkevareledelse, og hvordan de burde benytte seg av merkevareledelse for å øke
kjennskap mot innkjøpere. På bakgrunn av dette valgte vi ut norske agenturer i motebransjen
fordi vi ønsket bedre innsikt i B2B markedet. Etter gjennomgang av dette emnet viser det seg
at det er et gap i litteraturen på akkurat dette fagområdet.
Vi plukket ut teori innenfor merkevareledelseslitteraturen vi mente var relevant å belyse med
tanke på at bedriftene opererer på bedriftsmarkedet, og utførte så kvalitative intervjuer på fire
agenturer i Oslo innenfor den valgte bransjen. Ut fra dette ønsket vi kunnskap om hvilke
elementer innenfor teoriene disse bedriftene ser på som de mest sentrale, og hvordan dette blir
brukt for å øke kjennskap til merket blant innkjøpere. For å indikere om disse tiltakene gir
dem økt kjennskap mot innkjøpere sjekket vi dette opp mot et lite utvalg innkjøpere.
Resultatene av de kvalitative intervjuene viser at agenturene har mindre fokus på tradisjonell
merkevareledelse, og at de benytter seg av forskjellige taktikker fra agentur ti agentur i
oppstartsfasen med fokus på relasjonsmarkedsføring, kommunikasjon og merkekjennskap for
å øke kjennskapen til sitt merke, og at det eksisterer ett lite gap mellom hvor viktig
agenturene mener relasjoner og relasjonsbygging er sammenlignet med innkjøperne. Og at det
er mindre fokus på merkeposisjonering, merkeelementer og evaluering av merket selv om
innkjøperne mener at disse tiltakene kan være med på å bidra til at de får kjennskap til ett nytt
agentur.
Avslutningsvis i oppgaven kommer vi med konkrete råd på vegne av våre funn og teorien vi
belyser i oppgaven til hvordan agenturene burde spisse sine taktiske tiltak innenfor
relasjonsmarkedsføring, kommunikasjon og merkekjennskap og hvordan de burde
implementere merkeposisjonering, merkeelementer og evaluering av merket for å tette gapet
som våre funn indikerer mellom hva agenturene gjør og hva innkjøperne mener er viktig.