Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoe, Jonas
dc.contributor.authorLiabø, Gina Long
dc.date.accessioned2017-10-09T10:28:05Z
dc.date.available2017-10-09T10:28:05Z
dc.date.issued2017-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459138
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi forsket på hvordan effektmåling påvirker resultater innen online videoannonsering. Effektmåling er et tema som har blitt forsket mye på, og fortsatt forskes mye på. Ettersom video formatet har fått en stor rolle i digital annonsering, kom vi fram til følgende problemstilling: Hvilken rolle har effektmåling for resultater innen online videoannonsering i Norge? Det var lite teori om effektmåling innen online videoannonsering og vi baserte oss derfor på eksisterende teori om effektmåling innen markedsføring samt digital markedsføring. Vi anvendte en kvalitativ forskningstilnærming i form av en enkelt case studie med flere analyseenheter, da vi ønsket å gå i dybden av dette fenomenet. Datainnsamlingsmetoden vår var todelt. Vi gjennomførte først en dokumentanalyse basert på artikler fra Kampanje for å få innsikt i aktuelle temaer tilknyttet problemstillingen vår. Deretter brukte vi funnene fra dokumentanalysen til å utforme en intervjuguide som ble anvendt i seks dybdeintervjuer. Vi intervjuet seks konsulenter som anses å være spesialister innenfor online videoannonsering i Norge. Funnene har til hensikt å vise hvordan deres forståelse av forholdet mellom effektmåling og resultater innen online videoannonsering utarter seg. Basert på funnene utviklet vi et prosessmessig rammeverk som har til hensikt å gi noen retningslinjer for hvordan effektmåling innen online videoannonsering burde gjennomføres. Funn som ikke var nevnt i eksisterende teori var viktigheten av en økonomisk dynamisk tilnærming fokusert på ROI/ROAS (Return On Investment og Return On Ad Spend) og ikke fastlåste budsjetter. Et annet funn som påvirket effektmålingens rolle var relasjonen mellom byrå og annonsør, da vi fant ut at en tettere relasjon gjør det enklere å sette gode mål sammen. Kunnskap om effektmåling og kunnskap om attribusjon viste seg å være de største utfordringene når det kom til effektmåling innen online videoannonsering. Kunnskap om hvordan man tolker data samt hvordan ulike attribusjonsmodeller fremstiller virkeligheten er kritiske faktorer for å lykkes med effektmåling innen online videoannonsering. Vi ønsker ikke å generalisere grunnet lavt utvalg, men funnene er gode indikatorer på hvordan effektmåling innen online videoannonsering burde gjennomføres.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectEffektmålingnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectVideoannonseringnb_NO
dc.titleEffektmålingens rolle for resultater innen online videoannonseringnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal